Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17826
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
08 Trabalho decente e crescimento econômicoCollections
- IOC - Artigos de Periódicos [12967]
Metadata
Show full item record
AMBIENTE, SAÚDE E TRABALHO: TEMAS GERADORES PARA ENSINO EM SAÚDE E SEGURANÇA DO TRABALHO NO ACRE, BRASIL
Alternative title
Environment, health and work: generating subjects for education in health and safety at work in Acre, BrazilAffilliation
Instituto Federal do Acre. Campus Rio Branco. Rio Branco, AC, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Federal do Acre. Campus Rio Branco. Rio Branco, AC, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Federal do Acre. Campus Rio Branco. Rio Branco, AC, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo apresenta ambiente, saúde e
trabalho como temas geradores necessários
à construção de uma tecnologia social
para educação profissional, considerando
a ergologia como perspectiva de análise,
e, o diálogo, como estratégia de ensino
em Saúde e Segurança no Trabalho para
Agentes de Combate a Endemias em
Rio Branco, Acre, Brasil. A definição dos
temas geradores é resultado do diálogo
entre pesquisadores de diferentes áreas,
trabalhadores que atuam ou atuaram
no combate às endemias, bem como de
discentes e docentes do Curso Técnico em
Segurança do Trabalho no Instituto Federal
do Acre (IFAC), mediante exercício de
atividades de ensino, pesquisa e extensão.
As pesquisas histórica e documental
permitiram que se estabelecessem os nexos
entre os projetos de desenvolvimento que
impactaram significativamente o ambiente
e as relações de trabalho na saúde daí
resultantes.
Abstract
The paper proposes that environment,
health and work are generating subjects,
necessary to build a social technology
for professional education, considering
ergology as the perspective for analysis
and dialogue as a teaching strategy in
Health and Safety at Work for Agents
that fight endemic diseases in Rio Branco,
Acre, Brazil. The definition of these
main generating subjects is the result
of a dialogue between researchers from
different areas, workers in the fight against
endemic diseases, teachers and students
of the Technical Course in Occupational
Safety at the Federal Institute of Acre
(IFAC). The historical and documentary
research allowed to establish the links
between the development projects that
impacted significantly with outcomes in the
environment and labor relations in health.
Share