Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/19699
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
05 Igualdade de gêneroCollections
Metadata
Show full item record
IMAGEM RISCO: A MISE-EN-SCÈNE E O “TROCADILO” DO DOCUMENTÁRIO ESTAMIRA
Imagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental Estamira
D’Abreu, Patrícia Cardoso | Date Issued:
2017
Alternative title
Risk image: mise-en-scène and the “trocadilo” in Estamira, a documentaryImagen “riesgo”: la mise-en-scène y el “trocadilo” en el documental Estamira
Author
Affilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho convida a refletir sobre as representações do feminino que, no documentário ‘Estamira’, se dão sob o ‘risco do real’. Mediada pela câmera, a força do imaginário e da vida ordinária constrói algo comum a partir do que colocamos de nós e do outro em ação. Nessa mise-en-scène, a ética da “in-cenação” do mundo e a estética do documental fazem com que os relatos de uma catadora de Campo Grande, na zona oeste da cidade do Rio de Janeiro, coloquem no campo da tela o que a exclui: lidar com restos. É com os resíduos de um discurso fragmentado, intenso e em fluxo que o outro da protagonista tem que lidar: catadores de sentido, autores e espectadores do filme são colocados diante da descodificação de chaves de leitura sobre o feminino – o que ela chama de “trocadilo” quando aborda temas como sedução, corpo, consumo, patriarcado, gênero e maternidade.
Abstract
This works invites a reflection on the representations of female identity offered by the documentary
‘Estamira’ under the ‘risk of the real’. Mediated by the camera, the power of the imaginary and collective life
build something shared based on what we put in action from ourselves and others. In this mise-en-scéne,
the ethics of ‘act(ing)’ the world and the aesthetics of the documentary allow the stories of a wastepicker in
Campo Grande (a poor neighborhood in Rio de Janeiro) to prominently display on the screen that which
excludes her: handling the waste of others. Those who interact with the protagonist have to deal with the
residues of a fragmented, intense discourse in constant flow: these ‘sense pickers’, authors and viewers alike
are faced with the decoded keys of her perspective on female identity – what she calls “trocadilo” as she
discusses themes such as seduction, patriarchy, gender and maternity.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Este trabajo invita a reflexionar sobre las representaciones de lo femenino que, en el documental Estamira,
aparecen bajo el “riesgo de lo real”. Mediante la cámara, la fuerza de lo imaginario y de la vida ordinaria
construye algo común a partir de lo que ponemos en acción de nosotros y del otro. En esta mise-en-scène,
la ética de la ‘puesta en escena’ del mundo y la estética de lo documental hacen que los relatos de una
recolectora de residuos de Río de Janeiro plasmen en la pantalla lo que la excluye: lidiar con restos. Es con
los residuos de un discurso fragmentado, intenso, fluido, que el otro de la protagonista tiene que lidiar:
recolectores de sentido, autores y espectadores de la película se ven frente la decodificación de claves de
lectura sobre lo femenino – lo que ella denomina “trocadilo” al aborda temas como seducción, cuerpo,
consumo, patriarcado, género, maternidad.
Share