Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/21041
Title: Trajetórias de Joaquim Alberto Cardoso de Melo: Quincas, um berro à vida
Other Titles: The life story of Joaquim Alberto Cardoso de Melo: Quincas, um berro à vida
Authors: Zancan, Lenira
Matida, Álvaro Hideyoshi
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Relações Internacionais em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract: O artigo busca refletir sobre a contribui-ção de Joaquim Alberto Cardoso de Melo (1936- 1993) ao campo da Saúde Coletiva relacionando sua trajetória de vida e sua produção científica com questões em seu tempo e que permanecem em debate na atualidade. Contribuição que resultou na produção de novos sentidos para as práticas em saúde, com a compreensão como fenômenos sociais e transdisciplinares. Das conversas com coautores e amigos, e releitura de seus textos, optou-se por percorrer sua biografia através de: (i) sua formação e participação nas iniciativas e práticas da medicina preventiva e da educação popular, que nutriram a análise crítica da educação em saúde; (ii) sua presença como educador nos cursos de saúde pública em todo o país, exercitando com gestores, alunos, profissionais e professores a desconstrução das teorias e práticas da educação e da saúde; (iii) sua disposição ao diálogo transdisciplinar com as ciências humanas e sociais na busca de uma “sutura epistemológica” entre razão e paixão, capaz de responder aos dilemas e desafios do trabalho em saúde. Essas três trajetórias indicam que a atuação de “Quincas” deve ser entendida a partir de seu desassossego enquanto sanitarista e educador, engajado na produção de conhecimento e práticas sensíveis à complexidade do fenômeno da vida.
Abstract: The article seeks to reflect on the contribution of Joaquim Alberto Cardoso de Melo (1936-1993) to the field of public health relating his life story and his scientific production with core issues of education and health, present in his time and which remain in debate to this day. His contribution resulted in the production of new meanings for health practices, with the understanding as social and transdisciplinary phenomena. Based on conversations with co-authors and friends and rereading of his texts, it was decided to approach his biography from: (i) his skills and participation in initiatives and practices of preventive medicine and popular education, which fomented the critical analysis of health education; (ii) his presence as an educator in public health courses throughout the country, eliciting the deconstruction of the theories and practices of education and health with managers, students, professionals and teachers; (iii) his availability for transdisciplinary dialogue with the humanities and social sciences in the search for “epistemological sutures” between reason and passion, capable of responding to the dilemmas and challenges of healthcare work. These three trajectories indicate that the performance of “Quincas” must be understood from his restlessness as a health professional and educator, engaged in the production of knowledge and practices related to the complexity of the phenomenon of life.
Keywords: Education
Health work
Public health
keywords: Educação
Trabalho em saúde
Saúde coletiva
Joaquim Alberto Cardoso de Melo
Issue Date: 2015
Citation: ZANCAN,Lenira;MATIDA, Álvaro Hideyoshi.Trajetórias de Joaquim Alberto Cardoso de Melo:Quincas, um berro à vida. Revista Ciênc. Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v.20, n.10, 2015, p. 3275-3282.
ISSN: 1678-4561
Copyright: open access
Appears in Collections:Presidência Fiocruz - CRIS - Artigos de Periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MATIDA1413-8123-csc-20-10-3275.pdf124.24 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.