Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/23045
Title: Educação ambiental no ensino fundamental: proposta transdisciplinar com valorização de plantas medicinais
Other Titles: Environmental education in elementary school: transdisciplinary proposal with valuation of medicinal plants
Advisor: Costa, Regina Coeli Nacif da
Members of the board: Costa, Regina Coeli Nacif da
Frickmann, Fabiana dos Santos e Souza
Silva, Denise Monteiro da
Terra Junior, Orlando Nascimento
Authors: Cabral, Maricleide de Castro Miguel
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Tecnologia em Fármacos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract: Este estudo aborda a inclusão de projeto escolar relativo à formação de educandos que contribuam enquanto cidadãos para a valorização do meio ambiente, sua preservação e para a idéia de sustentabilidade em um momento de crise planetária no que se refere aos valores fundamentais de integração entre o Homem e a Natureza. Aplica-se ao currículo da Educação Ambiental no Ensino Fundamental II, a partir dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e dos pilares da educação ambiental cujos efeitos reverberam no processo de conservação do meio ambiente e dos recursos naturais. Foram utilizados dois referenciais teóricos básicos na sua elaboração: os estudos da complexidade de Edgar Morin e o sócio-construtivismo de Lev Vygotsky na perspectiva da educação permanente de educandos como atores ativos da construção de conhecimento. O estudo usou como ponto de partida a experiência docente e os conhecimentos construídos no Curso de Especialização em Gestão da Inovação em Fitomedicamentos. O projeto descreve a atividade Feira de Ciências em ambiente escolar como motivo e projetos transdisciplinares que buscam ampliar as experiências desenvolvidas em salas de aula do Ensino Fundamental em ações transversais em seus currículos escolares. Percebemos que as Feiras de Ciências são eventos potenciais para a Educação Ambiental e proposta de inclusão dos conhecimentos sobre plantas medicinais no Currículo do Ensino Fundamental. Este trabalho interessa aos educadores que refletem sobre as suas práticas e que prospectam a formação de cidadãos do futuro com ética e respeito à realidade planetária.
Abstract: This study approaches the inclusion of a school project related to the education of students who contribute as citizens to the valuation of the environment, its preservation and to the idea of sustainability in a moment of planetary crisis regarding the fundamental values of integration between Man and the nature. It applies to the curriculum of Environmental Education in Elementary Education II, based on the National Curricular Parameters (NCP) and the pillars of environmental education whose effects reverberate in the process of conservation of the environment and natural resources. Two basic theoretical references were used in its elaboration: the studies of the complexity of Edgar Morin and the socio-constructivism of Lev Vygotsky in the perspective of the permanent education of learners as active actors of the construction of knowledge. The study used as a starting point the teaching experience and the knowledge built in the Specialization Course in Innovation Management in Phytomedicines. The project describes the Science Fair activity in the school environment as the reason of transdisciplinary projects that seek to expand the experiences developed in classrooms of Elementary School in transversal actions in their school curricula. We realized that the Science Fairs are potential events for environmental education and proposal of inclusion of knowledge about medicinal plants in the Curriculum of Elementary School. This work interests educators who reflect on their practices and who prospect the formation of citizens of the future with ethics and respect to the planetary reality
Keywords: Environmental Education
Medicinal Plants
Sustainability
keywords: Educação Ambiental
Plantas Medicinais
Sustentabilidade
DeCS: Educação Ambiental
Plantas Medicinais
Indicadores de Desenvolvimento Sustentável
Issue Date: 2017
Citation: CABRAL, Maricleide de Castro Miguel. Educação ambiental no ensino fundamental: proposta transdisciplinar com valorização de plantas medicinais. 2017. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Instituto de Tecnologia em Fármacos/Farmanguinhos, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2017.
Date of defense: 2017
Place of defense: Rio de Janeiro/RJ
Department: Instituto de Tecnologia em Fármacos
Defense institution: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Tecnologia em Fármacos/Farmanguinhos
Program: Pós-Graduação em Gestão da Inovação em Fitomedicamentos
Copyright: open access
Appears in Collections:Farmanguinhos - Trabalhos de Conclusão de Curso - Especialização

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MaricleideDeCastroMiguelCabral_TCC_FITO_2017.pdf627.75 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.