Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/232
Type
ArticleCopyright
Restricted access
Collections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2399]
- IFF - Artigos de Periódicos [1296]
Metadata
Show full item record
ANÁLISE DA MORBIDADE HOSPITALAR POR ACIDENTES DE TRÂNSITO EM HOSPITAIS PÚBLICOS DO RIO DE JANEIRO, RJ, BRASIL
Morbidity
Emergency service, hospital, statistics and numerical data
Motor vehicle accidents
Hospital morbidity
Violence
Morbidade
Serviço Hospitalar de Emergência - estatística & dados numéricos
Alternative title
Analysis of hospital morbidity seen with motor vehicle accidents in public hospitals of BrazilAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Fernandes Figueira. Departamento de Ensino. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Objetivo: Estudo descritivo da morbidade por acidentes de trânsito (atropelamentos, colisões e outros) em hospitais, tendo como objetivo a caracterização das vítimas, dos diferentes agravos sofridos e do atendimento prestado. Métodos: Foram estudados 2 hospitais municipais do Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Definiram-se como acidentes de trânsito os eventos: atropelamentos, colisões e outros acidentes de trânsito. A coleta de dados referiu-se ao atendimento dos meses de maio (Hospital 1) e junho (Hospital 2) de 1996 e foi realizada por 7 equipes que se revesaram em plantões de 12 horas ao longo de todo período estudado, perfazendo 24 horas/dia de coleta. As causas declaradas pelos pacientes ou, na impossibilidade deste, pelo socorrista ou acompanhante, foram a fonte de classificação dos eventos. Resultados: Foram atendidos 320 casos no Hospital 1 e 290 no Hospital 2. Em ambos os hospitais, os homens foram os mais atingidos (69,3 por cento) e a faixa etária mais afetada foi a de 20 a 39 anos (60,5 por cento no Hospital 1 e 47,5 por cento no Hospital 2). Dos 610 casos, a maioria foi devido a atropelamentos (49,3 por cento), seguidos pelas colisões (35,6 por cento) e outros acidentes (15,1 por cento). Conclusões: A análise da distribuição dos casos e do tipo de atendimento demandado corrobora a sugestão de uma melhor organização das equipes, maior rigor no registro hospitalar e os aspectos que deveriam ser mais enfatizados nas campanhas de prevenção.
Abstract
Introduction
Morbidity due to motor vehicle accidents was analysed in a descriptive study based
on reports of hospitals with the objective to characterize their victims, types of
injuries, and the health care provided.
Methods
The study was carried out in two municipal hospitals of Rio de Janeiro, Brazil. Motor
vehicle accidents were defined as a run over, a collision, and “other traffic accidents”.
Data was collected from cases seen in May (Hospital 1) and June (Hospital 2) of
1996 by 7 teams that alternated in shifts of 12 hours, covering the collection 24 hours per day. The events were classified according to the victim or, when it was impossible,
to the person who helped them or accompanied them to the hospital.
Results
In the study period, 320 cases were seen in Hospital 1 and 290 in Hospital 2. Most of
the victims were men (69.3%) in both of hospitals and the most affected group was
young adults between 20 to 39 years (60.5% in Hospital 1 and 47.5% in Hospital 2).
Of all 610 cases, the main cause of injury was run overs (49.3%), followed by
collisions (35.6%), and “other traffic accidents” (15.1%).
Conclusions
The analysis of the cases distributions and the type of care required corroborates
with the need of a better organization of hospital care teams, more completeness of
hospital reports and emphasis on some aspects in prevention campaigns.
Keywords
Accidents trafficMorbidity
Emergency service, hospital, statistics and numerical data
Motor vehicle accidents
Hospital morbidity
Violence
DeCS
Acidentes de TrânsitoMorbidade
Serviço Hospitalar de Emergência - estatística & dados numéricos
Share