Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2360
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
TENSÕES NA CONSTITUIÇÃO DE IDENTIDADES PROFISSIONAIS A PARTIR DO CURRÍCULO: ANÁLISE DE UMA PROPOSTA DE FORMAÇÃO PROFISSIONAL NA ÁREA DE VIGILÂNCIA EM SAÚDE
Staff Development
Credentialing
Education, Professional
Health Surveillance
Politics
Teaching Materials
Education, Public Health Professional
Formação de Recursos Humanos
Credenciamento
Educação Profissionalizante
Vigilância Sanitária
Descentralização
Materiais de Ensino
Educação Profissional em Saúde Pública
Batistella, Carlos Eduardo Colpo | Date Issued:
2009
Alternative title
Tensions in the formation of professional identities from the curriculum: analysis of a proposal for professional training in health surveillanceAdvisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A descentralização das ações de vigilância em saúde tem apresentado uma série
de desafios à gestão municipal, dentre os quais, o da qualificação dos trabalhadores de
nível fundamental e médio. Seu perfil heterogêneo e a histórica fragmentação das
práticas tornam bastante complexa a possibilidade de constituição de identidades
profissionais nesta área. Este estudo buscou analisar as tensões presentes na constituição
de identidades profissionais a partir dos contextos de influência e de produção do
currículo do Curso de Desenvolvimento Profissional de Agentes Locais de Vigilância
em Saúde – Proformar, entendendo-o como uma política curricular que recontextualiza
um conjunto de discursos presentes nos campos do trabalho, da educação e da saúde na
primeira metade da década de 2000. No Contexto de Influência foram destacadas as
tensões associadas às transformações nas relações de trabalho no capitalismo tardio e
seu impacto nas formas de contratação dos trabalhadores da área de vigilância em
saúde; ao papel dos organismos internacionais nas reformas educacionais mais amplas e
sua expressão nas políticas de educação profissional em saúde, e à força do modelo
biomédico na constituição de identidades profissionais no campo da saúde diante da luta
contra-hegemônica para a construção de um novo modelo de atenção, estruturado para o
atendimento aos problemas e necessidades sociais de saúde da população. No Contexto
de Produção, foram descritos os tensionamentos relativos às diferentes concepções de
integração da vigilância em saúde, aos referenciais teórico-metodológicos da pedagogia
das competências e da educação politécnica e à idéia de currículo nacional. A análise de
discurso de documentos e materiais didáticos do curso apontou três eixos em torno dos
quais o currículo do Proformar projetou a identidade do agente local de vigilância em
saúde: a identidade com o SUS, a identidade com a comunidade e a identidade de área.
O exame das disputas presentes nos campos de recontextualização oficial e pedagógico
que deram origem ao curso, retira o currículo do lugar meramente organizacional e de
busca de eficiência que as abordagens tecnicistas insistem em lhe atribuir, conferindolhe o estatuto de território contestado, implicado em relações de poder.
Abstract
The decentralization of the actions in health surveillance has presented a series
of issues to municipal government. Amongst these challenges is the matter of
qualification of elementary and secondary level workers. The heterogeneous profile and
the historical fragmentation of practices make it complex to build up professional
identities in the area of health surveillance. The present study aimed to analyze the
tensions in the construction of professional identities within the contexts of influence
and production of the curriculum for the “Professional development of health
surveillance local agents Course – Proformar”, as a curricular policy which brings to a
new context a group of discourses that can be detected in the fields of work, education
and health on the first half of the years 2000.
In the Context of Influence tensions associated to changes in the work relations
of late capitalism and its impact on the ways of hiring health surveillance workers have
been brought out. Conflicts between the role of international organisms on the wider
educational reforms and its expression on health professional education policies have
also been pointed out. Furthermore, the clash between the biomedical model’s strength
on the building of professional identity on the health field and the counterhegemonic
fight for the construction of a new model of care directed to the social problems and
needs related to the population’s health have too been considered. In the context of
Production, this study attempts to describe the conflicts related to different concepts of
integration in health surveillance, as well as the dissonances connected to theoricmethodological references of competence pedagogy and polythecnic education and to
the idea of a national curriculum.
The discourse analysis of the course’s documents and teaching material pointed
out three directions through which Proformar curriculum has projected the identity of
the local health surveillance agent: the identity related to the Health System (SUS), the
one related to the community and the last one, connected to the area. The examination
of the existing contests on the fields of the official and the pedagogic new contexts
which originated the course, turned this curriculum from a document with an
organizational and technical function, generally attributed to it by technical approaches,
into a genuinely disputed territory within power relations.
Keywords
CurriculumStaff Development
Credentialing
Education, Professional
Health Surveillance
Politics
Teaching Materials
Education, Public Health Professional
DeCS
CurrículoFormação de Recursos Humanos
Credenciamento
Educação Profissionalizante
Vigilância Sanitária
Descentralização
Materiais de Ensino
Educação Profissional em Saúde Pública
Share