Author | Farias, Quitéria Larissa Teodoro | |
Author | Rocha, Sibele Pontes | |
Author | Cavalcante, Ana Suelen Pedroza | |
Author | Diniz, Jamylle Lucas | |
Author | Ponte Neto, Osmar Arruda de | |
Author | Vasconcelos, Maristela Inês Osawa | |
Access date | 2018-01-24T15:37:37Z | |
Available date | 2018-01-24T15:37:37Z | |
Document date | 2017 | |
Citation | FARIAS, Quitéria Larissa Teodoro et al. Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 4, p. 1-11, out./dez. 2017. | en_US |
ISSN | 1981-6278 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24033 | |
Abstract in Portuguese | Este artigo objetiva compreender as implicações das tecnologias de informação e comunicação (TIC) no processo de educação permanente em saúde. Trata-se de uma revisão integrativa, realizada por meio de busca na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) e na Scientific Eletronic Library Online (SciELO), utilizando: os descritores “tecnologia da informação” e “educação a distância”, e as palavras-chave “educação permanente” e “formação na saúde”. A partir da aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, restaram 15 artigos, que foram analisados por níveis de evidências e divididos em duas categorias: “a inserção das TIC no processo de educação permanente em saúde a partir da educação a distância” e “a relação entre tutor/participante como facilitadora no processo de educação permanente em saúde por meio das TIC”. Em suma, as TIC produzem implicações positivas no processo de educação permanente de profissionais da saúde, apesar de alguns desafios a serem superados. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Educação à distância | en_US |
Subject in Portuguese | Educação permanente | en_US |
Subject in Portuguese | Formação em saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Profissional de saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Tecnologia da informação | en_US |
Title | Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde | en_US |
Alternative title | Implications of information and communication technologies in the process of permanent education in health | en_US |
Alternative title | Implicaciones de las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de educación permanente en salud | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.29397/reciis.v11i4.1261 | |
Abstract | This article aims to understand the implications of information and communication technologies (ICT) in the process of permanent education in health. This is an integrative review accomplished through the search in the Virtual Health Library (BVS) and the Scientific Eletronic Library Online (SciELO), using: the descriptors “information technology” and “distance education”, and the keywords “continuing education” and “health education”. From the application of the inclusion and exclusion criteria, remained 15 articles, which were analyzed by levels of evidence and divided into two categories: “the insertion of the ICT in the process of permanent education in health using distance education” and “the relation between tutor/participant as facilitator in the process of permanent education in health through the ICT”. In short, ICT have positive implications in the process of continuing education of health professionals, despite some challenges to be overcome. | en_US |
xmlui.metadata.dc.description.abstractes | Este artículo tiene como objetivo comprender las implicaciones de las tecnologías de la información (TIC) y en el proceso de educación permanente en salud. Se trata de una revisión integradora, realizada por medio de la búsqueda en la Biblioteca Virtual en Salud (BVS) y en la Scientific Eletronic Library Online (SciELO), utilizando: los descriptores “educación a distancia” y “tecnología de la información” y las palabras clave “educación continua” y “formación en salud”. De la aplicación de los criterios de inclusión y exclusión, 15 artículos se mantuvieron, los cuales fueron analizados por niveles de evidencia y fueron divididos en dos categorías: “la integración de las TIC en el proceso de educación permanente acerca de la salud en la educación a distancia” y “la relación entre el tutor/participante como facilitadora en el proceso de educación permanente en salud a través de las TIC”. En resumen, las TIC producen efectos positivos en el proceso de educación permanente de profesionales de la salud, aunque algunos de los desafíos que deben ser superados. | en_US |
Affilliation | Universidade Estadual Vale do Acaraú. Sobral, CE, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Estadual Vale do Acaraú. Sobral, CE, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Estadual Vale do Acaraú. Sobral, CE, Brasil. | |
Subject | Distance education | en_US |
Subject | Permanent education | en_US |
Subject | Health education | en_US |
Subject | Health profissional | en_US |
Subject | Information technology | en_US |
Subject in Spanish | Educación a distancia | en_US |
Subject in Spanish | Educación permanente | en_US |
Subject in Spanish | La formación en salud | en_US |
Subject in Spanish | Profesional en salud | en_US |
Subject in Spanish | Tecnología de la información | en_US |
e-ISSN | 1981-6278 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |