Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24098
ESTUDO DAS ESTRUTURAS CURRICULARES COM FOCO NA RELAÇÃO TEORIA-PRÁTICA DE TRÊS CURSOS DE MESTRADO PROFISSIONAL EM SAÚDE COLETIVA NO BRASIL
Souza, Kátia Mendes de | Date Issued:
2017
Alternative title
Study of curricular structures focusing on the theory-practice relationship of three professional masters courses in collective health in BrazilAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo tem por objetivo a análise das estruturas curriculares com foco na relação teoria-prática de três cursos de mestrado profissional em saúde coletiva no Brasil, discutindo as abordagens de formação e seu direcionamento às demandas dos serviços de saúde. Orientado pelos referenciais da sociologia da educação, educação crítica e acreditação pedagógica, a pesquisa visou à qualidade de aproximação e diálogo entre academia e serviços de saúde, à problematização e à interdisciplinaridade. Empregando a abordagem qualitativa, o estudo analisou a experiência de docentes e coordenadores de três cursos de mestrado profissional avaliados ao longo dos últimos dez anos pela Coordenação de Aperfeiçoamento do Ensino Superior, com análise documental da legislação pertinente e propostas de cursos, e entrevistas. A análise de conteúdo permitiu relacionar os termos mais recorrentes dos dados da pesquisa com as hipóteses do estudo. Como principais achados, verifica-se que apesar de haver uma intencionalidade de maior articulação academia-contexto profissional, não foram apresentadas novas abordagens no processo de ensino-aprendizagem para que esta articulação acontecesse regularmente e embasada num referencial teórico-metodológico próprio. Não foram observadas estratégias de avaliação qualitativa e processual para os cursos de mestrado profissional. Conclui-se que, a potencialidade do mestrado profissional funcionar de forma mais aplicada depende de uma organização curricular em função do perfil e necessidades do público a ser atendido, associada às áreas de conhecimento e expertise das instituições de ensino formadoras, com vistas a um retorno mais objetivo aos serviços do Sistema Único de Saúde.
Abstract
The aim of this study is to analyze the curricular structures of three courses of professional masters of public health in Brazil, with a focus on the relationship between theory and practice, by discussing the training approaches offered, and how they cater to the demands of health services. Guided by references in sociology of education, critical education and pedagogical accreditation, this research aimed at the quality, problematization, and interdisciplinarity of the approaches and dialogue between academia and health services. Using qualitative methods, the study examined the experience of teachers and coordinators of three professional masters programs that have been evaluated over the last ten years by the Coordination of Improvement of Higher Education, using documentary analysis of the relevant legislation and course proposals, in addition to interviews. The content analysis allowed us to relate the most recurrent terms of the research data to the hypothesis of the study. The main findings are that despite the intentionality of a greater articulation between professional academia and non-academic settings, no new approaches were introduced in the teaching-learning process in order for this articulation to take place regularly with its ownspecific theoretical-methodological framework. A qualitative and procedural evaluation strategy for professional master s programs was not found. The study concluded that the potential of professional masters to function in a more applied way in the practical field depends on a curricular reorganization according to the profile and needs of the target public, in conjunction with the areas of knowledge and expertise of the training institutions, so as toobtain a more objective result from the services of the Unified Health System.
Share