Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/24337
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
ÉTICA PROFISSIONAL E FORMAÇÃO EM ENFERMAGEM: A CONCEPÇÃO DOS DOCENTES
Mongiovi, Vita Guimarães | Date Issued:
2014
Alternative title
Professional ethics and nursing education: the teachers conceptionAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
No Brasil muito se discute a formação dos profissionais de saúde na busca por uma
assistência pautada em princípios éticos e humanísticos. Apesar de documentos oficiais
de educação e políticas de saúde concordarem em tais direcionamentos, estes
frequentemente não se efetivam na conduta profissional em saúde. Esta dissertação
realizou uma reflexão sobre a formação do enfermeiro visando compreender o entrave
que dificulta a efetivação do perfil ético e de autonomia moral desejado, tendo como
base as teorias de Kant, Piaget, Kohlberg e Lind. Trata-se de um estudo qualitativo
realizado com docentes da disciplina de Ética no curso de Enfermagem em três
faculdades do Recife-PE que buscou compreender a concepção do docente da disciplina
de Ética Profissional sobre a formação ética do enfermeiro. Os dados foram coletados
por entrevistas semiestruturadas e interpretados pela Análise de Conteúdo de Bardin.
Afirmou-se a percepção da formação ética considerando-se fundamental a sua postura
docente e a referência familiar do alunado. Reforçou-se a importância do código de
ética e das resoluções, embora reconhecida a limitação da contemplação do
desenvolvimento moral discente em tais conteúdos exclusivos. Apresentou-se a
necessidade de responsabilização na formação ética compartilhada por todos docentes, a
transversalização do tema no curso e o maior comprometimento da instituição. A
autonomia moral advém do amadurecimento emocional e cognitivo e da coerência entre
ações e valores individuais; tal experiência pode/deve continuar na graduação.
Entendeu-se necessário imprimir relevância ao tema e o desfrute de didáticas que
promovam tal caráter ao processo educacional, a exemplo do Konstanz Method of
Dilemma Discussion (KMDD) em disciplinas de ética.
Abstract
In Brazil, there have been many discussions on the training of health professionals
towards an assistance based on ethical and humanistic principles. Despite the agreement
of many official documents and regulations on education and health policies about such
guidances, these frequently don’t become effective in the professional conduct in health.
A reflection on the training of nurses, based on the theories of Kant, Piaget, Kohlberg
and Lind, was conducted in order to understand the hindrance that makes the
effectuation of this desired ethical and moral autonomy profile so difficult. This is a
qualitative study involving nursing schools’ ethics teachers from three colleges in
Recife, Pernambuco, that aimed to comprehend the professors’ conception on the
ethical training of nurses. The data were collected through semi-structured interviews,
and interpreted using Bardin’s Content Analysis. The perception on ethics training is
stated, with the teacher’s stance and the family reference of the student body being
considered fundamental. The importance of the code of ethics and resolutions is
reinforced, although the exclusive use of such contents is acknowledged as a limitation
to the students’ reflection on moral development. The need of sharing the accountability
of ethical training by all professors is presented, as well as the necessities of treating the
theme transversally through the course and of a bigger commitment by the institution.
Moral autonomy comes from emotional and cognitive maturity, and from the coherence
between actions and individual values; such experience can/should continue throughout
undergraduation. It is thought necessary to ensure the theme’s relevance and the use of
didatics that will corroborate such feature to the education process, with the example of
KMDD on ethics courses.
Share