Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/25031
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
09 Indústria, inovação e infraestruturaCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1239]
- IOC - Artigos de Periódicos [12982]
Metadata
Show full item record
DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA INTERNET: UM ESTUDO DE CASO DE COMENTÁRIOS FEITOS POR LEITORES EM TEXTOS DA CIÊNCIA HOJE DAS CRIANÇAS ONLINE
Alternative title
Science communication for kids: a case study of comments made by readers in texts from Ciência Hoje das Crianças OnlineAffilliation
Universidade Federal Fluminense. Instituto Biomédico. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo pretende compreender a percepção de internautas sobre textos de divulgação científica publicados em uma página eletrônica. Em particular, analisamos os comentários feitos em textos publicados no site da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC Online). Realizamos um estudo de caso de 351 comentários em 14 textos publicados em 2013. Utilizamos metodologia mista, combinando o método qualitativo netnografia com o método quantitativo mineração de textos. Os resultados mostram que a maioria dos leitores que publicaram comentários tem visões positivas sobre os textos da CHC Online e muitos relacionam o conteúdo do texto com situações do cotidiano. Identificamos comentários que indicam que as crianças utilizam os textos da CHC Online como fonte de informação para tarefas escolares. Observamos também a presença de comentários feitos por leitores adultos – alguns deles, professores –, indicando que esses fazem parte do público leitor do site.
Abstract
This paper intends to understand the perception of Internet users about science communication texts published on a website. Particularly, we analyzed comments made on texts published on Ciência Hoje das Crianças (CHC Online) magazine website. We made a case study of 351 comments posted on 14 texts published in 2013. We used mixed methodology, mixing the qualitative method netnography with the quantitative method text mining. The results show that most of the readers who published comments have positive opinions about CHC Online texts and many of them relate the text content with daily situations. We identified comments that indicate that children use CHC Online texts as a source of information to homework were identified. We also observed the presence of comments made by adult readers – some of them, teachers – indicating that those make part of the readership.
Share