Author | Soares, Ozias de Jesus | |
Access date | 2018-03-04T14:09:36Z | |
Available date | 2018-03-04T14:09:36Z | |
Document date | 2015 | |
Citation | SOARES, O. J.. Reflexões sobre a relação museu-escola: na direção de um museu permeável. Educação On-Line (PUCRJ), v. 18, p. 27-44, 2015. | pt_BR |
ISSN | 1809-3760 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/25042 | |
Abstract in Portuguese | Atualmente,museus e escolas têm realizado esforços no sentido de um trabalho articulado. Todavia,notamos que essa perspectiva ainda não se tornou hegemônica. Os condicionantes estruturais da gênese dos museus e os modelos de gestão e de educaçãopermanecem como um desafio a um trabalho numa outra direção. Como instituição de saber, de conhecimento, de memória e cultura, tais instituições possuem ricas possibilidades como agências de transformação social. O horizonte da formação integral emerge como pilar fundamental para pensar a conjunção museu-escola. A permeabilidade de ambas as instituições deve ser buscada como forma de romper com os tradicionais muros que os separam. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Museu | pt_BR |
Subject in Portuguese | Formação integral | pt_BR |
Subject in Portuguese | Articulação museu-escola | pt_BR |
Subject in Portuguese | Mediação | pt_BR |
Title | Reflexões sobre a relação museu-escola: na direção de um museu permeável | pt_BR |
Alternative title | Thoughts about the relationship between museum and school: toward a permeable museum | pt_BR |
Type | Article | |
Abstract | Nowadays museums and schools are makingefforts toward an articulatedwork. However,we have seen that this perspective has not become hegemonic.The deep-seated structural conditions since the origins of museums,the management and education policies remain as a challenge to build a work in other bases. We believe that as a cultural, memory and knowledge places, museums and schools have rich opportunities to become social changes agencies. The horizon of integral formation emerges as a mainstayto think the museums and school articulation. The permeability of both institutions must be foundas a way to break the traditional walls that have been separatingthem | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil | |
Subject | Museum | pt_BR |
Subject | Integral formation | pt_BR |
Subject | Museum-school articulation | pt_BR |
Subject | Mediation | pt_BR |
DeCS | Museu | pt_BR |
DeCS | Escolas | pt_BR |
DeCS | Mediação | pt_BR |