Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/25042
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1193]
Metadata
Show full item record
REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO MUSEU-ESCOLA: NA DIREÇÃO DE UM MUSEU PERMEÁVEL
Soares, Ozias de Jesus | Date Issued:
2015
Alternative title
Thoughts about the relationship between museum and school: toward a permeable museumAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Atualmente,museus e escolas têm realizado esforços no sentido de um trabalho articulado. Todavia,notamos que essa perspectiva ainda não se tornou hegemônica. Os condicionantes estruturais da gênese dos museus e os modelos de gestão e de educaçãopermanecem como um desafio a um trabalho numa outra direção. Como instituição de saber, de conhecimento, de memória e cultura, tais instituições possuem ricas possibilidades como agências de transformação social. O horizonte da formação integral emerge como pilar fundamental para pensar a conjunção museu-escola. A permeabilidade de ambas as instituições deve ser buscada como forma de romper com os tradicionais muros que os separam.
Abstract
Nowadays museums and schools are makingefforts toward an articulatedwork. However,we have seen that this perspective has not become hegemonic.The deep-seated structural conditions since the origins of museums,the management and education policies remain as a challenge to build a work in other bases. We believe that as a cultural, memory and knowledge places, museums and schools have rich opportunities to become social changes agencies. The horizon of integral formation emerges as a mainstayto think the museums and school articulation. The permeability of both institutions must be foundas a way to break the traditional walls that have been separatingthem
Share