Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/25349
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1196]
Metadata
Show full item record
AS OPINIÕES DOS BRASILEIROS SOBRE CIÊNCIA E TECNOLOGIA: O ‘PARADOXO’ DA RELAÇÃO ENTRE INFORMAÇÃO E ATITUDES
Estudos sociais da ciência e da tecnologia
Popularização da ciência
Brasil
Social studies of science and technology
Science communication
Brazil
Alternative title
Brazilian opinions about science and technology: the ‘paradox’ of the relation between information and attitudesAuthor
Affilliation
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil
Instituto de Avaliação e Desenvolvimento Educacional. Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil
Instituto de Avaliação e Desenvolvimento Educacional. Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Em muitos debates sobre as relações entre ciência e sociedade, em particular quanto à aceitação das tecnologias ou à percepção de seus riscos, existe uma hipótese subjacente: a de que a ignorância gera
medo, e o medo gera desconfiança ou hostilidade contra a ciência e a tecnologia. Neste artigo mostramos
que essa hipótese é questionável. Com base numa recente enquete nacional, apontamos que atitudes otimistas sobre ciência e tecnologia não dependem do nível escolar ou da informação declarada
ou acessada pelas pessoas sobre o tema. Indivíduos com escassa informação possuem, em geral, atitudes positivas. Pessoas com maior escolaridade e acesso à informação possuem atitudes diversificadas, otimistas sobre alguns aspectos, porém mais críticas sobre outros.
Abstract
In many debates on the relation between science and society, especially concerning the acceptance of technology or the perception of its risks, there is an underlying hypothesis: that ignorance generates fear, which in turn generates mistrust or hostility toward science and technology (S&T). The article shows that this hypothesis is questionable. Based on a recent nationwide survey in Brazil, we show that optimistic attitudes about S&T do not depend on people’s educational level, their level of information, or their accessing
of related subject matter. On average, respondents who say they have scarce information on the topic display positive attitudes. Those with a higher educational level and who access information display diverse attitudes, which are optimistic in some regards but more critical in others.
Keywords in Portuguese
Percepção pública da ciênciaEstudos sociais da ciência e da tecnologia
Popularização da ciência
Brasil
Keywords
Public understanding of scienceSocial studies of science and technology
Science communication
Brazil
Share