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CIÊNCIA E EDUCAÇÃO NA ESCUELA NACIONAL PREPARATORIA (MÉXICO, 1867)
Fonseca, Maria Rachel de Gomensoro Fróes da | Date Issued:
2014
Alternative title
Science and education at Escuela Nacional Preparatoria (Mexico, 1867)Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Neste artigo, analisamos a criação da Escuela Nacional Preparatoria, fundada em 1867 no México, e dirigida pelo médico Gabino Barreda, instituição esta que se destacou como instrumento de construção nacional, e de emancipação científica e política. A perspectiva de análise insere-se num redimensionamento da história das instituições, ampliando o significado conferido a esses espaços, inserindo-os no processo de institucionalização das ciências, o qual contempla a dinâmica de diversos elementos, das próprias instituições científicas, da comunidade científica, dos grupos sociais e dos interesses do Estado. O estudo da Escuela Nacional Preparatoria integra os resultados preliminares de um projeto que busca analisar o processo de institucionalização das ciências, principalmente das ciências biológicas e naturais, no México e no Brasil, no contexto de consolidação e modernização do Estado Nacional, no período de 1860 a 1900, tendo como base a análise do processo de criação e consolidação de instituições de ensino.
Abstract
In this article we analyze the foundation of the Escuela Nacional Preparatoria, founded in 1867 in Mexico, and directed by the physician Gabino Barreda. This institution stood out as an instrument of national construction, and scientific and political emancipation. The perspective of analysis is part of a resizing of the history of the institutions, expanding the meaning conferred on these spaces, inserting them in the process of institutionalization of science, which includes various elements, dynamics of scientific institutions, the scientific community, social groups and the interests of the State. The study of the Escuela Nacional Preparatoria integrates the preliminary results of a project that seeks to analyze the process of institutionalization of science, especially the biological and natural sciences, in Mexico and in Brazil, in the context of consolidation and modernization of the National State, in the period from 1860 to 1900, based on the analysis of the process of creation and consolidation of educational institutions.
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