Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2729
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
05 Igualdade de gêneroCollections
Metadata
Show full item record
“BRINCOS DE OURO, SAIAS DE CHITA”: MULHER E CIVILIZAÇÃO NA AMAZÔNIA SEGUNDO ELIZABETH AGASSIZ EM VIAGEM AO BRASIL (1865-1866)
Santos, Fabiane Vinente dos | Date Issued:
2005
Alternative title
“ Gold earrings, calico skirts”: images of women and their role in the project to civilize the Amazon, as observed by Elizabeth Agassiz in Viagem ao Brasil: 1865-1866Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz.Centro de Pesquisas Leônidas e Maria Deane, Manaus, AM, Brasil
Abstract in Portuguese
O artigo empreende uma análise sobre a
imagem da mulher amazônica na
representação que dela faz Elizabeth Agassiz
em Viagem ao Brasil: 1865-1866, obra editada
na Europa em 1867, com base no diário da
expedição científica Thayer, dirigida pelo
naturalista Louis Agassiz. O foco da análise
são os registros da passagem pela Amazônia
relatados entre os capítulos IV e XI da obra.
Foram selecionados para análise alguns
pontos fundamentais do confronto entre a
lógica ocidental da cronista e o modo de vida
da população local, tais como o choque entre
as concepções de autonomia feminina,
estética, temporalidades e, finalmente, as
concepções deterministas dos Agassiz sobre
a negatividade do cruzamento de raças e
sobre a realidade amazônica, pautadas no
poligenismo de fundo criacionista. O artigo
também apresenta as perspectivas daquele
período em relação ao papel da Amazônia no
projeto de nação brasileira.
Abstract
The article analyzes the image of the Amazonian
woman as represented by Elizabeth Agassiz in
Viagem ao Brasil: 1865-1866, published in
Europe in 1867 and based on the diary of the
Thayer scientific expedition, led by the naturalist
Louis Agassiz. The study concentrates on records
of their passage through the Amazon, as retold in
chapters IV through XI. For the purpose of this
analysis, a few basic points in the divergence
between the chronicler’s Western logic and the
local population’s lifestyle have been chosen, as
evidenced in the text: the clash with Agassiz’s
viewpoints on feminine autonomy, aesthetics,
temporalities, and, lastly, the Westerners’
determinist conceptions regarding the negativity
of miscegenation and regarding the Amazonian
reality, based on polygenism of creationist
inspiration. The article also discusses the era’s
perspectives regarding the role of the Amazon
within the project of the Brazilian nation.
Share