Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/28437
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2414]
Metadata
Show full item record
FATORES ASSOCIADOS AO DESENVOLVIMENTO NEUROPSICOMOTOR EM CRIANÇAS DE 6-18 MESES DE VIDA INSERIDAS EM CRECHES PÚBLICAS DO MUNICÍPIO DE JOÃO PESSOA, PARAÍBA, BRASIL
Los factores asociados con el desarrollo neurológico en los niños de 6-18 meses presentes en guarderías públicas de la ciudad de João Pessoa, Paraíba, Brasil
Alternative title
Factors associated with neurodevelopment in children 6-18 months of age in public daycare centers in João Pessoa, Paraíba State, BrazilLos factores asociados con el desarrollo neurológico en los niños de 6-18 meses presentes en guarderías públicas de la ciudad de João Pessoa, Paraíba, Brasil
Affilliation
Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Alagoas, Maceió, AL, Brasil.
Abstract in Portuguese
O estudo objetivou verificar a prevalência de alteração
no desenvolvimento neuropsicomotor
em lactentes inseridos nas creches públicas de
João Pessoa, Paraíba, Brasil, e analisar fatores
associados ao desenvolvimento infantil. Realizou-
se um estudo seccional com o censo de
crianças entre 6 e 18 meses de vida inseridas nas
creches. O desenvolvimento infantil foi avaliado
pelo Teste de Triagem de Denver II. Variáveis
de natureza biológica, materna, social, demográfica
e relativas à creche foram investigadas
através de questionário e formulário. As associações
foram ajustadas por regressão logística.
A prevalência de alteração no desenvolvimento
foi 52,7%. Associou-se à alteração no desenvolvimento
a criança ter mais que 12 meses de idade
(RC = 4,3), o parto vaginal (RC = 4,4), a fototerapia
(RC = 7,9) e a creche não ter apoio da Estratégia
Saúde da Família (RC = 2,9). Os achados sugerem
que o desenvolvimento infantil é o reflexo
das condições familiares, bem como da assistência
recebida pelos serviços de educação e saúde.
Abstract
This study aimed to determine the prevalence
of altered neurodevelopment in children in
public daycare centers in João Pessoa, Paraíba
State, Brazil, and to analyze factors associated
with child development. A cross-sectional study
was conducted in a sample of children 6 to 18
months of age enrolled in daycare. Child development
was assessed by the Denver II Screening
Test. Biological, riables were studied with a questionnaire
and form. Associations were adjusted
using logistic regression. Altered development
was present in 52.7% of the children and was associated
with age > 12 months (OR = 4.3), vaginal
delivery (OR = 4.4), neonatal phototherapy
(OR = 7.9), and daycare centers not supported by
the Family Health Strategy (OR = 2.9). The findings
suggest that child development reflects the
family’s conditions and the care received from
educational and healthcare services.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El objetivo del estudio fue determinar la prevalencia
de desarrollo neurológico alterado en los bebés presentes
en guarderías públicas en João Pessoa, Paraíba,
Brasil, y analizar los factores asociados con el desarrollo
del niño. Se realizó un estudio transversal con
el censo de los niños entre 6 y 18 meses de vida que se
encontraban siendo cuidados en guarderías. El desarrollo
se evaluó mediante la Prueba de Detección de
Denver II. Variables biológicas, maternas, sociales,
demográficos y relacionadas con el cuidado de niños
se investigaron mediante un cuestionario. Las asociaciones
se ajustaron mediante regresión logística. La
prevalencia de un desarrollo anormal fue de un 52,7%.
Asociado a un cambio en el desarrollo de los niños que
tienen más de 12 meses de edad (OR = 4,3), parto vaginal
(OR = 4,4), fototerapia (OR = 7,9) y no contar con el
apoyo de una guardería en el ámbito de estrategia de
salud familiar (OR = 2,9). Los resultados sugieren que
el desarrollo infantil es un reflejo de las condiciones de
la familia y el cuidado que recibe servicios de educación
y salud.
Share