Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/29182
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
Metadata
Show full item record2
CITATIONS
2
Total citations
1
Recent citation
0.62
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
INOVAÇÃO EM SERVIÇOS DE SAÚDE A PARTIR DO TESTE MYERS-BRIGGS TYPE INDICATOR (MBTI®) ASSOCIADO À ANÁLISE DE REDES SOCIAIS (ARS)
Innovación en los servicios de salud a partir del Test Myers-Briggs Type Indicador (MBTI®) asociado al análisis de redes sociales (ARS)
Testes psicológicos
Redes Sociais
Serviços de saúde
Profissionais de Saúde
Psychological tests
Social networks
Health services
Health care worker
Tests psicológicos
Redes sociales
Servicios de salud
Personal de salud
Alternative title
Innovation in health services from the Myers-Briggs Type Indicator Test (MBTI®) associated with the social network analysis (SNA)Innovación en los servicios de salud a partir del Test Myers-Briggs Type Indicador (MBTI®) asociado al análisis de redes sociales (ARS)
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A inovação figura como aspecto relevante para organizações uma vez que contribui para o melhor desempenho e para os atendimentos às demandas constantes e crescentes da sociedade moderna. O inventário Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®) apresenta-se como ferramenta com potencial para a identificação de indivíduos inovadores em organizações. Este estudo tem por objetivo identificar os tipos psicológicos de profissionais com potencial para inovação que trabalham na área da saúde e o posicionamento dos mesmos dentro de suas redes sociais organizacionais. Os dados foram coletados por meio de um questionário estruturado aplicado a 37 profissionais em uma unidade de saúde no município do Rio de Janeiro, e transferidos para dois softwares - Ucinet e MBTI versão Inspiira 1. Os resultados revelaram que alguns dos indivíduos identificados como centrais para o processo de inovação, apresentaram a dimensão Intuição (N), que é apontada pela literatura como indicadora de indivíduos que têm uma maior propensão a gerar ideias inovadoras. O inventário MBTI e sua verificação por meio da análise de redes sociais (ARS) mostraram-se promissores para identificação de indivíduos inovadores e para proporcionar o seu melhor aproveitamento dentro das organizações.
Abstract
The innovation is a relevant aspect for organizations insofar as it contributes to better performance and to satisfy the constant and growing demands of modern society. The Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®) test is a tool which has potential for identifying innovative individuals within organizations. This study aims to identify psychological types of professionals which have potential for innovation, working in health care and their status on organizational social networks. The data were collected through a structured questionnaire applied to 37 professionals in a healthcare center in the city of Rio de Janeiro and then transferred to two softwares - Ucinet and MBTI version 1.0 - Inspiira.The results showed that individuals identified as central to the innovation process presented the Intuition dimension (N), pointed by literature on this subject as an indicator of individuals who have a higher propensity to generate innovative ideas. The MBTI inventory and its verification through social network analysis (SNA) showed opportune to identify innovative individuals and to provide their best use within organizations.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
La innovación se presenta como un aspecto pertinente para las organizaciones ya que esta contribuye al mejor desempeño y atención a las demandas constantes y crecientes de la sociedad moderna. El inventario Myers-Briggs Type Indicator (MBTI®) ha sido identificado como una herramienta para el reconocimiento de individuos innovadores en organizaciones. Este estudio tiene como objetivo identificar a los tipos psicológicos de los profesionales de salud con potencial innovador y el posicionamiento de los mismos en sus redes sociales. Los datos fueron recolectados por medio de un cuestionario estructurado y aplicado a 37 profesionales en un centro de salud de la ciudad de Río de Janeiro. Fueran después insertados en dos softwares - Ucinet y MBTI versión Inspiira 1. Los resultados mostraron que algunos de los individuos identificados como elementos centrales en el proceso de innovación tenían la dimensión de la Intuición (N) señalada como un indicador de personas que tienen una mayor propensión a generar ideas innovadoras. El inventario MBTI y su verificación a través del análisis de redes sociales (ARS) se demostraron prometedores para identificación de personas innovadoras y el mejor empleo de sus capacidades en las organizaciones.
Keywords in Portuguese
Inovação organizacionalTestes psicológicos
Redes Sociais
Serviços de saúde
Profissionais de Saúde
Keywords
Organizational innovationPsychological tests
Social networks
Health services
Health care worker
Keywords in Spanish
Innovación organizacionalTests psicológicos
Redes sociales
Servicios de salud
Personal de salud
Share