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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/30986
A ALMA E A FORMA DO BRASIL: O MODERNISMO PAULISTA EM VERDE-AMARELO (ANOS 1920)
El-Dine, Lorenna Ribeiro Zem | Date Issued:
2017
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A tese estuda a chamada vertente verde-amarela do modernismo paulista, entre os anos 1925 a 1929, considerando seus contrapontos a outras perspectivas daquele movimento literário, associadas aos escritores Mário de Andrade e Oswald de Andrade. Analisa os textos programáticos verde-amarelos pela perspectiva vanguardista da implosão das fronteiras entre arte e vida, bem como da complexa aproximação desses escritores paulistas com as ciências, num contexto de institucionalização dos saberes científicos no país. Destaca como os participantes daquele movimento procuraram resguardar a prerrogativa da arte e da literatura na interpretação da brasilidade em face do crescente prestígio das ciências e dos cientistas como atores intelectuais e, ao mesmo tempo, como se acercaram de uma tradição ensaística brasileira. Focaliza o diálogo ambivalente desses escritores com as ciências, considerando o modo como conduziram um debate em torno da mestiçagem no Brasil, dando atenção às discussões da antropologia e dos estudos eugênicos. Ao mesmo tempo, ao ressaltar a leitura singular que os verde-amarelos fizeram dessa obra e de pensadores ligados à tradição alemã da filosofia da vida, este estudo chama a atenção para os referenciais estrangeiros no nacionalismo verde-amarelo. Articulando esses temas, um dos argumentos desenvolvidos nesta tese é o de que o entendimento do verde-amarelismo sobre as condições necessárias à constituição de uma forma brasileira teria sido a principal razão das divergências dos participantes desse movimento com os pares no modernismo paulista.
Abstract
This thesis intends to study the paulista verde-amarela subcurrent of Brazilian Modernism between 1925 and 1929. Such study takes into account counterpoints to other perspectives on that literary movement associated to the writers Mário de Andrade and Oswald de Andrade. It analyzes verde-amarelo programmatic texts on an avant-garde perspective of implosion of barriers between art and life in the first decades of the twentieth century, as well as, the complex and close relationship those paulista writers used to have with Science, in the context of the institutionalization of scientific knowledge in Brazil. The thesis also highlights how movement members sought to protect the prerogative of art and literature in interpreting Brazilian-ness when faced with increased prestige of Sciences and scientists as intellectual actors and, simultaneously, how they gradually approached the Brazilian essay tradition. The focus is on the ambivalent dialogue those writers established with Sciences, considering how they dealt with the debate on miscegenation in Brazil, highlighting discussions on Anthropology and eugenic studies, based on the works of Alfredo Ellis Junior and Edgar Roquette-Pinto, and the dialogue with the book La Raza Cósmica (1925) – (The Cosmic Race) -, by Mexican writer José Vasconcelos. At the same time, the current study underscores foreign references in the verde-amarelo nationalism, especially the peculiar way verde amarelo interprets the José Vasconcelos’ work and the German tradition of philosophy of life. By combining those topics, one of the arguments further developed herein is the understanding of verde-amarelismo as regards shaping a Brazilian form, which could have been one of the main reasons for division between members of that movement and their counterparts in the paulista Modernism. The approach used in this study, created by the critic Lionel Trilling (1971), establishes a dialogue between the concepts of sincerity and authenticity. It aims for realizing that, in the paulista literary group, the demand for sincerity, in the sense of agreement between art and the national meaning, alienated the possibility of choice between a set of cultural identities, and such possibility materialized a sole path for translating authentic elements of the Brazilian culture.
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