Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/31818
Title: Sobre um modo de transmissão da matemática
Other Titles: On a mode of transmission for mathematics
Authors: Valente, Jurema Pureza
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Departamento de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract: Relato de uma experiência com o ensino da matemática em curso de pós-graduação de Saúde Pública, entremeado com reflexões e conceitos. Os alunos que chegam a estes cursos sofrem, em geral, de mal-estar com a matemática. Um mal-estar histórico. Em decorrência disso, apresentam dificuldade com o aprendizado dessa disciplina. Sem pretender minimizar os obstáculos usuais e mesmo as afinidades no desenvolvimento das abstrações, sugere-se que grande parte das dificuldades não são da ordem da matemática propriamente dita, mas, com freqüência, de experiência opressiva no passado, bem como da construção do espaço de sala de aula. Tal ponto de vista envolve o entendimento da experimentação, das vivências, em que os sujeitos estão implicados. O foco deste trabalho está no modo de transmissão, no desenvolvimento de uma pedagogia.
Abstract: This paper reports on an experience in teaching mathematics in a graduate course in public health, intermingled with reflections and concepts. Students enrolled in such courses generally feel uneasy about learning mathematics. Without underrating the usual obstacles and even affinities in developing abstractions, the results suggest that a major portion of the difficulties derives not from mathematics itself, but from an oppressive experience in the past. Difficulties also relate to the construction of space in the classroom. Such a perspective involves understanding experiments and life experiences in which the subjects are involved. In short, the work focuses on how to transmit mathematics in the development of a pedagogical approach.
Keywords: Graduate Education
Teaching
Mathematics
keywords: Educação de Pós-Graduação
Ensino
Matemática
DeCS: Educação de Pós-Graduação
Ensino
Matemática
Issue Date: 2000
Publisher: ENSP/Fiocruz
Citation: VALENTE, Jurema Pureza. Sobre um modo de transmissão da matemática. Cadernos de Saúde Pública, v. 16, n. 2, p. 561-567, 2000.
DOI: 10.1590/S0102-311X2000000200027
ISSN: 0102-311X
Copyright: open access
Appears in Collections:ENSP - Artigos de Periódicos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ModoTransmissãoMatemática.pdf63.16 kBAdobe PDFView/Open



FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.