Author | Costa, Maria Angélica | |
Author | Santos, Nilton Bahlis dos | |
Author | Vasconcellos, Maria da Mercês Navarro | |
Author | Lopes, Renato Matos | |
Access date | 2019-05-14T11:34:27Z | |
Available date | 2019-05-14T11:34:27Z | |
Document date | 2018 | |
Citation | COSTA, Maria Angélica et al. O portfólio na formação em saúde: limites e possibilidades em uma experiência de educação a distância. Rev. Bras. Pesq. Saúde, v. 20, n. 2, p. 54-63, abr./jun. 2018. | pt_BR |
ISSN | 2175-3946 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/33051 | |
Abstract in Portuguese | Introdução: O portfólio, construído e utilizado em cursos de pósgraduação
e de qualificação profissional, tem sido um dispositivo potente nos
processos de ensino-aprendizagem voltados para a formação em saúde. Objetivo:
Potencializar a construção e uso do portfólio para além da formação em nível
de graduação, investigando sua construção e utilização na oficina de formação
inicial de tutores, em um curso de pós-graduação lato sensu, na modalidade a
distância, na área da saúde. Métodos: Optou-se pela pesquisa documental por
sua multiplicidade de concepções, dentre elas as de caráter crítico e reflexivo.
Resultados: Foram selecionados 17 portfólios construídos em um curso de pósgraduação
lato sensu. Conclusão: O portfólio é potente como um dispositivo que
possibilita o fortalecimento dos processos de ensino-aprendizagem, de mudanças
no desenvolvimento pessoal e profissional, objetivando o fortalecimento da
autonomia, possibilitando o sentido de autoria, de autorreflexão e de autoimplicação,
além de possibilitar o exercício do princípio da pessoalidade. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Universidade Federal do Espirito Santo | pt_BR |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Portfólio | pt_BR |
Subject in Portuguese | Formação em Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação à Distãncia | pt_BR |
Title | O portfólio na formação em saúde: limites e possibilidades em uma experiência de educação a distância | pt_BR |
Alternative title | The health formation portfolio: limits and possibilities in a distance education experience | pt_BR |
Type | Article | |
DOI | 10.21722/rbps.v20i2.21232 | pt_BR |
Abstract | The portfolio, built and used in postgraduate and professional
qualification courses, has been a powerful device in the teaching-learning processes in health education. Objective: to enhance the creation and use of the portfolio, beyond undergraduate level, investigating its construction and use in the workshop for the initial training of tutors, in a distance-learning lato sensu course in the health care area. Methods: Documented research was chosen for its multiplicity of conceptions, including those of critical and reflexive nature. Results: Seventeen portfolios created in
a lato sensu graduate course were selected. Conclusion: The portfolio is a powerful device that enables the strengthening of teaching-learning processes and the changes in personal and professional development, aiming at strengthening autonomy, allowing a sense of authorship,
self-reflection and self-implication, as well as supporting the exercise of the principle of personality. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Subject | Portfolio | pt_BR |
Subject | Health formation | pt_BR |
Subject | Distance education | pt_BR |
e-ISSN | 2446-5410 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |