Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/33051
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2412]
- IOC - Artigos de Periódicos [12973]
Metadata
Show full item record
O PORTFÓLIO NA FORMAÇÃO EM SAÚDE: LIMITES E POSSIBILIDADES EM UMA EXPERIÊNCIA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA
Alternative title
The health formation portfolio: limits and possibilities in a distance education experienceAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Introdução: O portfólio, construído e utilizado em cursos de pósgraduação
e de qualificação profissional, tem sido um dispositivo potente nos
processos de ensino-aprendizagem voltados para a formação em saúde. Objetivo:
Potencializar a construção e uso do portfólio para além da formação em nível
de graduação, investigando sua construção e utilização na oficina de formação
inicial de tutores, em um curso de pós-graduação lato sensu, na modalidade a
distância, na área da saúde. Métodos: Optou-se pela pesquisa documental por
sua multiplicidade de concepções, dentre elas as de caráter crítico e reflexivo.
Resultados: Foram selecionados 17 portfólios construídos em um curso de pósgraduação
lato sensu. Conclusão: O portfólio é potente como um dispositivo que
possibilita o fortalecimento dos processos de ensino-aprendizagem, de mudanças
no desenvolvimento pessoal e profissional, objetivando o fortalecimento da
autonomia, possibilitando o sentido de autoria, de autorreflexão e de autoimplicação,
além de possibilitar o exercício do princípio da pessoalidade.
Abstract
The portfolio, built and used in postgraduate and professional
qualification courses, has been a powerful device in the teaching-learning processes in health education. Objective: to enhance the creation and use of the portfolio, beyond undergraduate level, investigating its construction and use in the workshop for the initial training of tutors, in a distance-learning lato sensu course in the health care area. Methods: Documented research was chosen for its multiplicity of conceptions, including those of critical and reflexive nature. Results: Seventeen portfolios created in
a lato sensu graduate course were selected. Conclusion: The portfolio is a powerful device that enables the strengthening of teaching-learning processes and the changes in personal and professional development, aiming at strengthening autonomy, allowing a sense of authorship,
self-reflection and self-implication, as well as supporting the exercise of the principle of personality.
Share