Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/33800
PRODUÇÃO DE VÍDEO-EDUCACIONAL: ESTRATÉGIA DE FORMAÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO NA SAÚDE
Producción de vídeo educativo: estrategia de formación docente para la enseñanza en el área de la salud
Tecnologia educacional
Aprendizagem
Vídeos educativos
Materiais de ensino
Saúde
Capacitação de recursos humanos em saúde
Educational technology
Learning
Instrucional vídeos
Teaching material
Health
Human resources and their training in health
Alternative title
Educational video production: professional training strategy for health teachingProducción de vídeo educativo: estrategia de formación docente para la enseñanza en el área de la salud
Author
Affilliation
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE, Brasil.
Abstract in Portuguese
As rápidas mudanças no contexto educacional, somadas aos grandes avanços tecnológicos, nos últimos anos, têm exigido dos atores envolvidos no processo de construção do conhecimento mudanças significativas no ato de ensinar e aprender. O objetivo deste artigo é relatar e analisar a experiência de produção de um vídeo educacional, como estratégia de formação pedagógica, desenvolvida no âmbito do Mestrado Profissional Ensino na Saúde. A construção do vídeo foi proposta como atividade da disciplina Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde. Elegeu-se, para o roteiro, a temática Reforma Psiquiátrica. Na dimensão da aplicabilidade da tecnologia educacional, optou-se por exibir o vídeo na abertura do módulo de psiquiatria de um curso de medicina. A experiência de produção e utilização do vídeo contribuiu significativamente para a formação docente de profissionais de saúde, além de propiciar maior dinamicidade e interação em sala de aula, permitindo melhor compreensão e contextualização, por parte dos alunos, da temática abordada.
Abstract
The fast changes in the educational context and the great technological advances in recent years have demanded that the actors involved in the process of knowledge construction change significantly the act of teaching and learning. The objective of this article is to report and analyze the experience of recording an educational video, as a pedagogical training strategy, developed within the scope of the Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Profissional master’s degree health teaching) in Ceará, Brazil. The video was proposed as an activity of the subject of study Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Information and communication technologies applied to teaching in health). The Psychiatric Reform was chosen to be the theme of the script. With regard to the applicability of the educational technology, it was chosen to display the video in the opening of the module of psychiatry of a course of medicine. The experience of production and use of the video contributed significantly to the professional training in health teaching, in addition to provide greater
dynamicity and interaction with the students in the classroom, allowing letter understanding and contextualization of the subject by them.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Los rápidos cambios en el contexto educativo, sumados a los grandes avances tecnológicos, en los últimos años, han exigido a los actores envueltos en el proceso de construcción del conocimiento, transformaciones significativas en el acto de enseñar y aprender. Este artículo tiene el objetivo de relatar y analizar la experiencia de producción de un vídeo educativo como estrategia de formación pedagógica, desarrollada en el ámbito del Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Postgrado profesional enseñanza en salud). La elaboración del vpídeo fue propuesta como actividad de la asignatura Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Tecnología de la información y comunicación aplicada a la enseñanza en la salud). Se eligió para el guión, la temática Reforma Psiquiátrica. En cuanto a la aplicabilidad de la tecnología educativa, se optó por exhibir el vídeo en la apertura del módulo de psiquiatría de un curso de medicina. La experiencia de producción y utilización del vídeo ha contribuido significativamente a la formación docente de profesionales de la salud, además de propiciar mayor dinamismo e interacción en la sala de aula, permitiendo una mejor comprensión y contextualización, por parte de los alumnos, de la temática abordada.
Keywords in Portuguese
Recursos audiovisuaisTecnologia educacional
Aprendizagem
Vídeos educativos
Materiais de ensino
Saúde
Capacitação de recursos humanos em saúde
Keywords
Audiovisual toolsEducational technology
Learning
Instrucional vídeos
Teaching material
Health
Human resources and their training in health
Share