Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/37966
RECURSOS EDUCACIONAIS ABERTOS: DESAFIOS DAS BIBLIOTECAS DE SAÚDE PARA A COMPETÊNCIA INFORMACIONAL E MIDIÁTICA
Competência Informacional e Midiática
Competências Infocomunicacionais
Acesso à Informação em Saúde
Educação Permanente em Saúde
Ciência da Informação
Media and information literacy
Infocommunicational literacy
Access to Health Information
Permanent education in Health
Information Science
Araujo, Luciana Danielli de | Date Issued:
2018
Author
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Aborda a relevante conexão entre a informação e a educação aberta no âmbito dos
Programas Educativos e de Competência informacional para usuários, na promoção e
ampliação do uso das fontes e recursos informacionais oferecidos em bibliotecas de
saúde. Aponta as relações entre a competência informacional e midiática com os
recursos educacionais abertos (REAs) como critério teórico-metodológico para a
produção dos REAs como uma competência infocomunicacional e de educação ao
longo da vida. Busca-se identificar a produção e uso do recurso, objetivando ampliar os
programas e tutoriais para a educação dos seus usuários nas bibliotecas de saúde, que
atendam aos programas de pós-graduação em saúde coletiva, com notas 7 a 5 pela
avaliação da CAPES. Neste cenário, apoiado pelos programas educativos recorre-se à
construção por parte dos profissionais de informação, docentes e usuários, a
contribuição na adesão dos REAs na formação permanente em saúde mediante aos
tutoriais, programas, oficinas e workshops, bem como os cursos de acesso em C & T
em saúde.
Abstract
This work presents the relevant connection between information and open education in
Educational Programs and/or information competence for users in the promotion and
enlargement on the use of sources and informational resources offered by health
libraries. The present dissertation indicates the relations between informational and
media competence with the open educational resources (OER) as a theorymethodological criteria for the production of OER as an infocommunicational and
educational literacy throughout life. It aimed at the identification of the production and
use of the resource with the objective of expanding the programs and tutorials for the
education of users in health libraries, which serve programs of post-graduation in
collective health, with grades from 7 to 5 in the evaluation of CAPES. In this scenario,
aided by educational programs it is important that the adherence of OER in the
permanent formation in health through tutorials, programs and workshops as well as
courses in C & T in health be built on the part of information professionals, professors
and users.
Keywords in Portuguese
Recursos Educacionais AbertosCompetência Informacional e Midiática
Competências Infocomunicacionais
Acesso à Informação em Saúde
Educação Permanente em Saúde
Ciência da Informação
Keywords
Open educational resourcesMedia and information literacy
Infocommunicational literacy
Access to Health Information
Permanent education in Health
Information Science
Share