Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39608
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2210]
Metadata
Show full item record
DESCENTRALIZAÇÃO E ALOCAÇÃO DE RECURSOS NO ÂMBITO DO SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE
Alternative title
Decentralization and resource allocation in the Brazilian National Health System (Sistema Único de Saúde – SUS)Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Departamento de Administração e Planejamento em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Departamento de Administração e Planejamento em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. Brasília, DF, Brasil.
Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Departamento de Administração e Planejamento em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto de Pesquisas Econômicas Aplicadas. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo trata da descentralização do SUS, particularmente no que se refere à distribuição e ao processo de alocação de recursos para a saúde, nas três esferas de governo. Assim, apresenta, por um lado, o marco constitucional e legal desse processo e analisa as Normas Operacionais que vêm orientando o processo de descentralização no SUS. Por outro lado, aborda a regionalização da alocação de recursos efetivamente executada pelo Ministério da Saúde, incluindo tanto os gastos diretos como os repasses para estados e municípios. Finalmente, são feitas algumas considerações de ordem geral.
Abstract
This article deals with the decentralization of the Brazilian National Health System (Sistema Único de Saúde – SUS), particularly referred to the distributive resource allocation process among the three government levels. Therefore, it presents, on one hand, the constitutional and legal framework and normative instruments that guide the decentralization process inside the SUS. On the other hand, it analyses the regionalization of the resource allocation that has been effectively done by the Ministry of Health, including direct expenditures as well as financial transfers to states and municipalities. Finally, general considerations are done.
Share