Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/3992
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record
ERRADICANDO DOENÇAS: DE PROJETO INTERNACIONAL AO SISTEMA DE VIGILÂNCIA EPIDEMIOLÓGICA A ERRADICAÇÃO DA VARÍOLA NO BRASIL - 1900-1970
Chagas, Daiana Crús | Date Issued:
2008
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo, a partir de uma abordagem histórica, assume como objeto central a metodologia empregada para a erradicação da varíola no Brasil, entendida como parte de um movimento internacional de prevenção da disseminação de doenças transmissíveis, ao longo do século xx, para a qual contribuiu o emprego dos preceitos de vigilância epidemiológica, como ação relevante de saúde pública. Para tanto, será estabelecida uma análise dos variados níveis de circulação de interesses e de saberes, nacionais e internacionais, institucionais e individuais, procurando compreender a consolidação do projeto político-científico que viabilizou a implementação da vigilância epidemiológica na proposta de erradicação mundial da varíola.
Abstract
The present study, from a historic approach, consider as the central object the applied methodology on the eradication of smallpox, as been constituent of an international act on the prevention of transmissible disease dissemination, in the 20th century, for which has contributed the use of epidemiological surveillance concepts, as a relevant action of public health. Therefore, will be established an analysis of the various interests and knowledge, in national an international, institutional and individual levels, so as to comprehend the consolidation of the political and scientific project which has permitted the implantation of epidemiological surveillance on the proposal of smallpox world eradication.
Share