Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/40236
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-Estar04 Educação de qualidade
08 Trabalho decente e crescimento econômico
Collections
Metadata
Show full item record
AVALIAÇÃO DO CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO EM SAÚDE DO TRABALHADOR E ECOLOGIA HUMANA A DISTÂNCIA: A IMPORTÂNCIA DA ESCUTA DOS EGRESSOS PARA O APRIMORAMENTO DO PROCESSO FORMATIVO EM SAÚDE DO TRABALHADOR
Educação a Distância
Formação Profissional
Educação em Saúde
Avaliação de Cursos
Avaliação de Egressos
E-learning Courses
Professional Education
Health Education
Course Evaluation
Students Evaluation
Santos, Maria Blandina Marques dos | Date Issued:
2009
Alternative title
Assessment of current expertise in worker health and human ecology at a distance: the importance of listening to the graduates to improve the training process in occupational healthAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente trabalho tem como objetivo conhecer o perfil e a avaliação dos alunos do Curso de Especialização em Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana a Distância, formados entre 2008 e 2009. Para tanto, analisa as opiniões e percepções de um grupo de egressos sobre conteúdos, metodologias, material didático, momentos presenciais, ferramentas da educação a distância, tutoria e o processo de produção dos Trabalhos de Conclusão de Curso. O estudo se estrutura em uma abordagem quanti-qualitativa da pesquisa em saúde e fundamenta-se como um estudo descritivo, com base na análise de questionários respondidos pelos alunos ao final do curso (n=259). Estes questionários foram analisados através de técnicas estatísticas básicas (perguntas fechadas) e de análise de conteúdo (perguntas abertas). A análise dos dados desvelou uma série de questões sobre a relação do aluno com o curso, tais como: a dificuldade de realizar um curso a distância; a importância do acompanhamento permanente, por parte de tutores e orientadores de aprendizagem; a dificuldade de se trabalhar conteúdos complexos a partir de exercícios e atividades a distância; e a necessidade de se avaliar o curso em diferentes momentos, incluindo uma avaliação posterior ao curso que caracterize a incorporação dos saberes nele trabalhados às práticas cotidianas de trabalho do aluno. Espera-se que o presente trabalho venha a configurar uma proposta para o aperfeiçoamento do curso, contribuindo tanto com o seu processo de avaliação quanto na identificação de indicadores que sirvam à prática de avaliação sistemática de processos formativos interdisciplinares, como os cursos em Saúde do Trabalhador e que possa, ainda, contribuir com as políticas públicas de formação em saúde.
Abstract
This work aims to get to know the profile and the evaluation of the students of the Specialization Course in Occupational Health and Human Ecology at a distance, trained between 2008 and 2009. To do so, it analyzes the opinions and perceptions of a group of graduates about contents, methodologies, didactic material, face-to-face moments, distance education tools, tutoring and the process of producing Course Conclusion Papers. The study is structured in a quantitative and qualitative approach to health research and is based on a descriptive study, based on the analysis of questionnaires answered by students at the end of the course (n = 259). These questionnaires were analyzed using basic statistical techniques (closed questions) and content analysis (open questions). Data analysis revealed a series of questions about the student's relationship with the course, such as: the difficulty of taking a distance course; the importance of permanent monitoring by tutors and learning advisors; the difficulty of working with complex content from distance exercises and activities; and the need to evaluate the course at different times, including an evaluation after the course that characterizes the incorporation of the knowledge worked on in the student's daily work practices. It is expected that the present work will constitute a proposal for the improvement of the course, contributing both to its evaluation process and to the identification of indicators that serve the practice of systematic evaluation of interdisciplinary training processes, such as courses in Occupational Health and that it can also contribute to public health training policies.
Keywords in Portuguese
Saúde do TrabalhadorEducação a Distância
Formação Profissional
Educação em Saúde
Avaliação de Cursos
Avaliação de Egressos
Keywords
Worker's HealthE-learning Courses
Professional Education
Health Education
Course Evaluation
Students Evaluation
Share