Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42170
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1215]
Metadata
Show full item record
NÓS DO MUNDO: UM DIÁLOGO EDUCATIVO SOBRE A SUSTENTABILIDADE
Exposições Científicas
Sustentabilidade
Rio+20
Museu da Vida
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente artigo consiste no relato e análise da experiência de educação não formal de uma exposição interativa sobre o tema da sustentabilidade, desenvolvida no âmbito do Museu da Vida, da Casa de Oswaldo Cruz, unidade pertencente à Fundação Instituto Oswaldo Cruz (Fiocruz). A exposição denominada "Nós do Mundo" foi concebida, elaborada e visitada no contexto da conferência internacional "RIO + 20" e promoveu amplo debate sobre a questão ambiental com o público visitante do Museu da Vida, no ano de 2012. O trabalho se delimita no campo da educação não formal em sua relação com o movimento ambientalista e seus debates. Aborda por meio do trabalho da exposição e da reflexão sobre as práticas educativas utilizadas, as variadas possibilidades de se discutir com a sociedade os temas da degradação ambiental de nosso planeta inseparáveis das questões das iniquidades sociais.
Abstract
This article is a case study reporting and analyzing the informal education approach of an interactive exhibition on the theme of sustainability and developed by the Museum of Life of House of Oswaldo Cruz of Oswaldo Cruz Foundation - Fiocruz. The exhibition “Nós do Mundo” was conceived and presented in 2012 within the context of the United Nations Conference on Sustainable Development – RIO+20 and promoted a broad debate on relevant environmental issues with the museum’s public. The present study discusses the possible contributions of informal learning initiatives to the environmentalism and to increase the public awareness on this theme. It presents through the analysis of the exhibition and the educational activities related to it some diverse approaches to foster the social debate on the environmental degradation of our planet and other pressing related issues as social inequalities.
Keywords in Portuguese
Educação Não FormalExposições Científicas
Sustentabilidade
Rio+20
Museu da Vida
Share