Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46614
Type
ArticleCopyright
Restricted access
Embargo date
2023-04-09
Collections
Metadata
Show full item record
MEDIADORES DE CENTROS E MUSEUS DE CIÊNCIA: UM ESTUDO SOBRE OS PROFISSIONAIS QUE ATUAM NA AMÉRICA LATINA
Alternative title
Explainers of science centers and museums: a study of professionals working in Latin AmericaAuthor
Affilliation
Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Nacional de Comunicação Pública em Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia - COPPE. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Espacio Ciencia - LATU. Montevideo, Uruguai / Administración Nacional de Educación Pública. Consejo de Educación Secundaria. Montevideo, Uruguai / Organización de los Estados Americanos. Portal Educativo de las Américas. Montevideo, Uruguai / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Maloka. Bogotá, Colombia / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidad Internacional de Valencia. Valencia, España / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidad Nacional Autónoma de México. Dirección General de Divulgación de la Ciencia. Ciudad de México, México / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Nacional de Comunicação Pública em Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia - COPPE. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Espacio Ciencia - LATU. Montevideo, Uruguai / Administración Nacional de Educación Pública. Consejo de Educación Secundaria. Montevideo, Uruguai / Organización de los Estados Americanos. Portal Educativo de las Américas. Montevideo, Uruguai / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Maloka. Bogotá, Colombia / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidad Internacional de Valencia. Valencia, España / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Universidad Nacional Autónoma de México. Dirección General de Divulgación de la Ciencia. Ciudad de México, México / Red MUSA Iberoamericana: Red de Museos y Centros de Ciencia-Cyted. Madrid, España.
Abstract in Portuguese
Neste artigo, temos como objetivo conhecer os profissionais que atuam na mediação entre as exposições, atividades e iniciativas oferecidas por museus de ciência latino-americanos e os públicos. Foi utilizada uma enquete on-line, com 42 perguntas fechadas e abertas, respondida por 780 pessoas provenientes de 134 instituições distribuídas por 13 países da região. Nossos dados sugerem que a maioria desses profissionais são jovens entre 20 e 29 anos, que concluíram o ensino superior, atuam na área há menos de dois anos e trabalham por contrato temporário. Ou seja, há uma alta rotatividade desses profissionais nos museus de ciência da região, o que torna a profissionalização da mediação um desafio importante. Os resultados sugerem um avanço na capacitação desses atores sociais, sendo que 60% deles afirmam ter recebido alguma capacitação antes de iniciar suas atividades de mediação. Acreditamos que nosso estudo trará informações valiosas sobre os profissionais que atuam na mediação entre as exposições, atividades e iniciativas oferecidas por museus e centros de ciência, que podem auxiliar na criação de cursos de formação e capacitação.
Abstract
In this article, our objective is to know the professionals who carried out the mediation between the exhibitions, activities and initiatives offered by Latin American science museums and the public. An online survey was used, with 42 closed and open questions, answered by 780 people from 134 institutions in 13 countries in the region. Our data suggest that the majority of these professionals are young people between 20 and 29 years old, who have completed higher education, have worked in the field for less than two years and work on a temporary contract. That is, there is a high turnover of these professionals in science museums in the region, which makes the professionalization of mediation an important challenge. The results suggest an advance in the training of these social actors, with 60% of them claiming to have received some training before starting their mediation activities. We believe that our study will bring valuable information about the professionals who mediate between the exhibitions, activities and initiatives offered by museums and science centers, which can assist in the creation of training and capacity building courses.
Share