Author | Nespoli, Grasiele | |
Author | Bornstein, Vera Joana | |
Author | Goldschmidt, Irene | |
Access date | 2021-05-17T18:22:48Z | |
Available date | 2021-05-17T18:22:48Z | |
Document date | 2019 | |
Citation | NESPOLI, Grasiele; BORNSTEIN, Vera Joana; GOLDSCHMIDT, Irene. Reflexões sobre um currículo argiloso e o potencial da educação popular na formação de trabalhadores e movimentos sociais em defesa do SUS. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, PE, Ano 2, v.2, nº 4. Edição Especial, p. 48-59, 2019. | pt_BR |
ISSN | 2595-2803 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/47208 | |
Abstract in Portuguese | Trata-se de uma reflexão sobre a construção curricular do curso de aperfeiçoamento de Educação Popular em Saúde, promovido pela SGEP/MS e coordenado pela EPSJV/FIOCRUZ. Construído coletivamente, o currículo fundamenta-se nas ideias de Paulo Freire e orienta-se pelos seguintes princípios: diálogo, problematização, amorosidade, construção compartilhada do conhecimento, participação democrática e popular. A sistematização dessa experiência indica a riqueza da educação popular, considerando sua porosidade ao imprevisível, à experiência dos sujeitos e à realidade dos diversos territórios onde o curso acontece. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Universidade Federal de Pernambuco; Universidade de Coimbra | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação Popular em Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Agentes de Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Currículo | pt_BR |
Title | Reflexões sobre um currículo argiloso e o potencial da educação popular na formação de trabalhadores e movimentos sociais em defesa do SUS | pt_BR |
Alternative title | Reflections about an argilous curriculum and the potential of popular education in the training of workers and social movements in defense of SUS | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | This article brings a reflection on the curricular construction of the Popular Education in Health’s improvement course, promoted by SGEP/MS and coordinated by EPSJV/FIOCRUZ. Built collectively, the curriculum is based on the ideas of Paulo Freire and is guided by the following principles: dialogue, problematization, amorousness, shared construction of knowledge, democratic and popular participation. The systematization of this experience indicates the richness of popular education, considering its porosity to the unpredictable, the experience of the subjects and the reality of the different territories where the course takes place. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Subject | Popular Education in Health | pt_BR |
Subject | Health Agents | pt_BR |
Subject | Curriculum | pt_BR |
DeCS | Educação Profissional em Saúde Pública | pt_BR |
DeCS | Educação em Saúde | pt_BR |
DeCS | Agentes Comunitários de Saúde | pt_BR |
DeCS | Currículo | pt_BR |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |