Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/47208
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
REFLEXÕES SOBRE UM CURRÍCULO ARGILOSO E O POTENCIAL DA EDUCAÇÃO POPULAR NA FORMAÇÃO DE TRABALHADORES E MOVIMENTOS SOCIAIS EM DEFESA DO SUS
Educação em Saúde
Agentes Comunitários de Saúde
Currículo
Alternative title
Reflections about an argilous curriculum and the potential of popular education in the training of workers and social movements in defense of SUSAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Trata-se de uma reflexão sobre a construção curricular do curso de aperfeiçoamento de Educação Popular em Saúde, promovido pela SGEP/MS e coordenado pela EPSJV/FIOCRUZ. Construído coletivamente, o currículo fundamenta-se nas ideias de Paulo Freire e orienta-se pelos seguintes princípios: diálogo, problematização, amorosidade, construção compartilhada do conhecimento, participação democrática e popular. A sistematização dessa experiência indica a riqueza da educação popular, considerando sua porosidade ao imprevisível, à experiência dos sujeitos e à realidade dos diversos territórios onde o curso acontece.
Abstract
This article brings a reflection on the curricular construction of the Popular Education in Health’s improvement course, promoted by SGEP/MS and coordinated by EPSJV/FIOCRUZ. Built collectively, the curriculum is based on the ideas of Paulo Freire and is guided by the following principles: dialogue, problematization, amorousness, shared construction of knowledge, democratic and popular participation. The systematization of this experience indicates the richness of popular education, considering its porosity to the unpredictable, the experience of the subjects and the reality of the different territories where the course takes place.
DeCS
Educação Profissional em Saúde PúblicaEducação em Saúde
Agentes Comunitários de Saúde
Currículo
Share