Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/48774
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-Estar04 Educação de qualidade
05 Igualdade de gênero
10 Redução das desigualdades
Collections
Metadata
Show full item record
ANÁLISE DO PERFIL DOS ALUNOS DO CURSO EAD SOBRE A POLÍTICA NACIONAL DE SAÚDE INTEGRAL DE SAÚDE INTEGRAL DE LÉSBICAS, GAYS, BISSEXUAIS, TRAVESTIS E TRANSEXUAIS OFERTADO PELA UNASUS ENTRE 2015-2017
Minorias Sexuais e de Gênero
Educação a Distância
Equidade
Pessoal de Saúde
Cursos de Capacitação
Pesquisa Qualitativa
Marinho, Marina Melo Arruda | Date Issued:
2020
Alternative title
Analysis of the profile of the EAD course students on the National Comprehensive Health Policy for Comprehensive Health for Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites and Transsexuals offered by UNASUS between 2015-2017Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Considerando a necessidade de avaliar e aprimorar as ações de formação e qualificação dos trabalhadores de Saúde desenvolvidas pelo Ministério da Saúde e a oferta de um curso à distância como uma das principais estratégias para a implementação da Política Nacional de Saúde Integral LGBT-PNSILGBT, o presente trabalho tem como objetivo descrever e analisar o perfil dos cursistas do Curso EAD sobre a PNSILGBT, ofertado na modalidade à distância pela Rede UNA-SUS, em parceria com a Universidade Estadual do Rio de Janeiro- UERJ, entre 2015 e 2017. O curso tinha como objetivo principal capacitar profissionais do Sistema Único de Saúde, para atender as necessidades de saúde dessa população, de forma qualificada, na perspectivada do respeito a identidade de gênero e orientação sexual e promoção da cidadania. Foi utilizada a análise exploratória com abordagem qualitativa dos dados secundários disponibilizados pela Secretaria Executiva da UNA-SUS e informações complementares agregadas por linkage do Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde \2013 CNES. Os resultados demonstraram que o curso teve um considerável número de ingressantes (n=42.105) e concluintes (n=16.342). Algumas variáveis, como idade e profissão, não puderam ser analisadas devido ao baixo índice de preenchimento, evidenciando a fragilidade do instrumento de identificação do perfil que permite avaliar os resultados da ação educativa. Pelas informações declaradas, houve predominância de inscritos do gênero feminino, com escolaridade de nível superior e localizados nas regiões Sudeste e Nordeste. A maior parte dos inscritos não é ou não se identificou como profissional de Saúde, apesar do curso ter sido desenvolvido prioritariamente para esse público. Com relação à categoria profissional dos concluintes, predominaram Enfermeiros, Técnicos de Enfermagem, Médicos, Psicólogos, Assistentes Sociais e Agentes Comunitários. Na distribuição dos profissionais de Saúde concluintes segundo tipo de unidade de atuação na Saúde, predominaram as Unidades Básicas, Hospital Geral, seguido de Clinica/Centro de Especialidades e as Unidades de Pronto Atendimento. A pesquisa objetivou contribuir com a caracterização do perfil do curso ofertado pelo Ministério da Saúde, ampliando a literatura sobre o tema, contribuindo para estudos futuros e apresentando recomendações para o aprimoramento das estratégias de educação na saúde, em especial as relacionadas às políticas de promoção de equidade em Saúde com foco em gênero e sexualidades.
Abstract
Considering the need to evaluate and improve the training and qualification strategies for health professionals developed by the Ministry of Health and the offer of a distance course as one of the main strategies for the implementation of the National Policy for Integral Health LGBT-PNSILGBT, the objective of this study is to describe and analyze the profile of the participants in the Distance Education Course on the PNSILGBT, offered by The Open University of SUS network- UNA-SUS-UERJ, between 2015 and 2017. The main objective of the course was to train professionals in the Unified Health System, to meet the health needs of this population, in a qualified manner and focusing in respecting gender identity and sexual orientation and promoting citizenship. Exploratory analysis was used with a qualitative approach to secondary data provided by the Executive Secretariat of UNA-SUS and complementary information aggregated by linkage from the National Register of Health Establishments - CNES. The results showed that the course had a considerable number of enrolled students (n = 42,105) and students who have finished the course (n = 16,342). Some variables, such as age and profession, could not be analyzed due to the low rate of completion, showing the weakness of the instrument in allowing the evaluation of the results of the educational activity. According to the data informed, there was a predominance of female students, with higher education and located in the Southeast and Northeast regions of Brazil. Most of those enrolled are not or have not identified themselves as health professionals, although the course was developed primarily for this audience. Regarding the professional category of the students who are health professionals and have finished the course, nurses, nursing technicians, doctors, psychologists, social workers and community agents predominated. In the distribution according to the type of health unit, the Basic Units, General Hospital, followed by the Clinic / Specialties Center and the Emergency Care Units predominated. The research aimed to contribute to the characterization of the profile of the course offered by the Ministry of Health, expanding the literature on the topic, contributing to future studies and presenting recommendations for the improvement of health education strategies, especially those related to health promotion policies and health equity for gender and sexualities.
DeCS
Educação em SaúdeMinorias Sexuais e de Gênero
Educação a Distância
Equidade
Pessoal de Saúde
Cursos de Capacitação
Pesquisa Qualitativa
Share