Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/50313
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12967]
Metadata
Show full item record
CINEMA, DOENÇA INFECCIOSA E TEORIA DA EVOLUÇÃO: UMA ESTRATÉGIA POSSÍVEL AO ENSINO MÉDIO
Alternative title
Cine, disease and theory of evolution: a possible strategy for High SchoolAuthor
Affilliation
Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca. CEFET/RJ. Campus Petrópolis. RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Nosso objetivo é fomentar a articulação entre o ensino de doen-ças infectocontagiosas e de Evolução, a partir do filme (como estratégia de ensino) “O despertar de uma paixão” (2006), que retrata uma epidemia de cólera na China. A metodologia envolveu uma abordagem qualitativa, de intervenção, com alunos de um curso técnico integrado ao Ensino Médio, de uma escola pública, em Petrópolis (RJ). Após responderem a um questioná-rio inicial, eles assistiram ao referido filme e a trechos do documentário “A corrida das espécies”, que apresenta aspectos evolutivos de doenças. Depois, houve um debate e um estudo sobre possíveis relações entre Epidemiologia e Evolução. Por fim, aplicamos outro questionário para tentar reconhecer mudanças nas respostas. Os resultados indicam que certos conceitos evolu-tivos passaram a coexistir com conceitos prévios.
Abstract
Our aim is to foment the articulation between the teaching of infectious diseases and Evolution. As a teaching strategy, we will start from the film “The painted veil” (2006), which portrays an epidemic of cholera at China. The methodology involved a qualitative approach, of intervention, with students from a technical course integrated to High School, from a public school, in Petrópolis (RJ). After answering an initial questionnaire, they watched the mentioned film and excerpts from the documentary “The race of species”, which presents evolutionary aspects of diseases. Then, there was a debate and a study on possible relationships between Epidemi-ology and Evolution. Finally, we applied another questionnaire to try to recognize changes in the responses. The results indicate that certain evolu-tionary concepts started coexisting with previous concepts.
Share