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04 Educação de qualidadeCollections
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POST-GRADUATION PROFESSORS AND COORDINATORS WITH SPECIAL NEEDS: PERCEPTIONS ABOUT TEACHING, AND WORKING DURING COVID-19 PANDEMIC
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Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Genômica Funcional e Bioinformática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Instituto de Biologia. PPBI, PGCTIn, CMPDI, LABiEMo. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Genômica Funcional e Bioinformática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Instituto de Biologia. PPBI, PGCTIn, CMPDI, LABiEMo. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Genômica Funcional e Bioinformática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Instituto de Biologia. PPBI, PGCTIn, CMPDI, LABiEMo. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract
The challenge of implementing new teaching strategies as well as innovating
in the academic environment is a task demanded during this global humanitarian
health problem named COVID-19 pandemic. It demanded that most
countries adjust their education systems to meet the needs of all students isolated
in their houses, requiring even more from professors and coordinators.
In this article, we collected and evaluated the perceptions of professors and
coordinators of Brazilian postgraduate courses, self-declared with special
needs on the impacts of the COVID-19 pandemic in the period 2020/2021.
For that purpose, after being approved by the ethical committee, we applied a
questionnaire answered by 87 participants with special needs, including professors
(n = 14) and coordinators (n = 73) of post-graduation programs from
all five Brazilian regions. Among the 87 participants, there were people with
blindness/visual impairment (n = 35), deafness/hearing impairment (n = 15),
as well as TDHA/Dyslexia/Autism (n = 11), or physical disability (n = 8),
among others. Our work revealed that COVID-19 not only impacted the
academic level but also the personal and psychological levels of these professionals
with the development of anxiety and depression similar to other professional
classes (e.g., health area). Thus, strategies of attending this group
from these Brazilian Lato Sensu and Stricto Sensu graduate programs should
be planned to help their psychological and mental health and consequently
assure their good performance as professors and researchers in the near future.
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