Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/51237
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12967]
Metadata
Show full item record
APRENDIZAGEM DE PESQUISADORES CIENTÍFICOS COM AGRICULTORES: REFLEXÕES SOBRE UMA PRÁTICA EM SUMIDOURO (RJ), BRASIL
Educação dos educadores
Saúde e Ambiente
Controle da Esquistossomose
Alternative title
Apprenticeship of scientific researchers with farmers: considerations on an educative practice in Sumidouro (RJ), BrazilAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Departamento de Endemias Samuel Pessoa. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo apresenta e discute os significados do aprendizado de
pesquisadores dos campos científicos da Biologia e da Sociologia, com
agricultores familiares do município de Sumidouro (RJ), a respeito da
importância do trabalho educativo no controle da esquistossomose. A
intervenção dos pesquisadores propiciou um aprendizado social entre eles e
a comunidade de referência, uma vez que, a partir dos laços de confiança
construídos, os mesmos passaram a ser vistos como aliados capazes de
projetar determinados interesses. A construção destes laços decorreu, no que
diz respeito aos pesquisadores, da percepção e da tentativa de superação das
dificuldades surgidas no desenvolvimento do trabalho educativo.
Abstract
This article presents and discusses the apprenticeship of Biology and
Sociology scientific researchers with farmers from the county of Sumidouro
(RJ) in relation to the importance of the educative work in the
schistosomosis control. The researchers’ intervention provided a social
apprenticeship between them and the reference community, once based on
the ties of confidence established, they started being seen as friends capable
of projecting some interests. The establishment of these ties was a result, in
relation to the researchers, of the perception and attempt to overcome
difficulties emerged in the development of the educative work.
Keywords in Portuguese
Comunidades ampliadas de paresEducação dos educadores
Saúde e Ambiente
Controle da Esquistossomose
Share