Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5153
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-Estar04 Educação de qualidade
08 Trabalho decente e crescimento econômico
Collections
Metadata
Show full item record
EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE: UMA ESTRATÉGIA EM CONSTRUÇÃO PARA A GESTÃO DO PROGRAMA SAÚDE DA FAMÍLIA DO CENTRO DE SAÚDE ESCOLA GERMANO SINVAL FARIA
Borges, Elisabete Dorighetto | Date Issued:
2007
Alternative title
Permanent education in health: a strategy in constructing the management of the family health program at the teaching Health Center Germano Sinval FariaAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esse trabalho buscou estudar os elementos relacionados à articulação entre a educação
permanente e a gestão do processo de trabalho das equipes do Programa de Saúde da
Família do CSEGSF, no sentido de reorganizar as práticas de saúde, reforçando vínculos
com a população e traçando estratégias pedagógicas para o desenvolvimento dessas
práticas. Definiu-se como metodologia a investigação qualitativa e foram utilizados como
instrumentos metodológicos: entrevistas semi-estruturadas, grupo focal e análise
documental. Os principais resultados da pesquisa evidenciaram que as dificuldades das
equipes em construírem sua grupalidade e assumirem sua condição de sujeitos neste
processo levam a permanecerem aprisionados ao dia a dia do trabalho sem conseguir
analisar e repensar as suas práticas, ao mesmo tempo em que os profissionais
reconheceram que os espaços de trabalho constituem-se em espaços de importância na
produção de inovações e de transformação das práticas. A educação permanente pode
favorecer esse processo de aprendizagem, tendo como eixo central o trabalho cotidiano,
exercendo a compreensão crítica da realidade e necessariamente de natureza participativa,
buscando como resultado: mudança institucional, apropriação ativa do saber científico e o
fortalecimento das ações em equipe.
Abstract
This study explored the relationship between permanent education and the management of
the work processes of the family health program teams at the teaching health center
CSEGSF. The goal of this research was to reorganize healthcare practices, strengthen ties
with the patient population and outline training strategies for upgrading these practices.
Defined in its methodology, this qualitative research incorporated the use of semistructured interviews, focus groups and document analysis. The main results of this
research highlighted difficulties faced by the work teams in the family health program in
adapting their internal group dynamics to their role as test subjects; while being tied to
their day-to-day responsibilities the teams were unable to gain adequate perspective to
analyze and rethink their practices. Simultaneously, the professionals in these teams
recognized the importance of work space in the process of innovation and transformation
of practices. An atmosphere of continuing education improves the learning process, being
based around the routine of daily work, a critical process of analysis of the dynamics of
what is going on, most importantly of individual interaction participation, with the result
that institutions evolve in their structure, making use of scientific knowledge and a
strengthening team effectiveness.
Share