Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5260
DOS PROJETOS À POLÍTICA PÚBLICA, RECONSTRUINDO A HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE
Trabalho e Saúde
Educação Permanente
Integração Ensino Serviço e Problematização
Work and Health
Permanent Education
Education Service Integration and Problematizing
Política Pública
Educação Profissionalizante
Planos e Programas de Saúde
Qualidade da Assistência à Saúde
Costa, Patricia Pol | Date Issued:
2006
Alternative title
Projects to public policy, reconstructing the history of continuing education in healthAuthor
Advisor
Co-advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente estudo procura recuperar os principais elementos constitutivos da Política
Nacional de Educação Permanente em Saúde implantada no Sistema de Saúde brasileiro em
2003, buscando identificar pontos de interseção e identidade na trajetória de projetos e
políticas relacionadas à formação dos trabalhadores do setor.
Trata-se de um estudo exploratório de natureza histórica, com ênfase nos projetos de
formação de pessoal de nível médio para o sistema de saúde. Foram valorizadas nesse resgate
ações e estratégias que utilizaram o trabalho como eixo educativo e que tiveram a
problematização como base de estruturação de suas práticas pedagógicas.
No desenvolvimento da investigação foram buscadas referências importantes da
integração ensino-serviço, os elementos de valorização do trabalhador e do trabalho em saúde
e a relação entre a formação e a melhoria da qualidade da atenção e dos serviços de saúde.
Os resultados demonstram que a substituição da cultura de treinamentos emergenciais
por uma cultura de formação permanente, com afirmação do trabalho como eixo estruturante
das ações educativas, a descentralização do ensino e a utilização de pedagogias
problematizadoras se afirmam como princípios transformadores e são incorporados pela
Política Nacional de Educação Permanente em Saúde.
Abstract
The present study intends to recover the main constituent elements of the national
politic of permanent education implanted in the brazilian health system in 2003, trying to
identify points of intersection and identity in the trajectory of projects and politics related to
the education of workers from the sector.
It is about a exploratory study of historical nature, emphasizing projects to prepare
people from the fundamental education to the health system. It has been valued in this rescue,
actions and strategies which used the work as an educative axle and that had the act of
problematizing as a base to structure their pedagogical practices. It has been searched in the
development of the investigation important references of the education-service integration, the
elements which valorize the worker and the work in health system and the relation between
education and the improvement of the quality of the attention and the health services.
The results shows the change from a training’s culture to a culture of permanent
education, with the work as structural axle of the educative actions, the decentralization and
the use of problematizing affirmed as transforming principles and incorporated by the
National Politics of Permanent Education in Health.
Keywords in Portuguese
EducaçãoTrabalho e Saúde
Educação Permanente
Integração Ensino Serviço e Problematização
Keywords
EducationWork and Health
Permanent Education
Education Service Integration and Problematizing
DeCS
Pessoal Técnico de SaúdePolítica Pública
Educação Profissionalizante
Planos e Programas de Saúde
Qualidade da Assistência à Saúde
Share