Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5263
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
08 Trabalho decente e crescimento econômicoCollections
Metadata
Show full item record
PROCESSO DE TRABALHO E SAÚDE NA ESCOLA: UM ESTUDO DE CASO COM PROFESSORES DO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA MUNICIPAL GENERAL MOURÃO FILHO EM DUQUE DE CAXIAS
Oliveira, Debora Lopes de | Date Issued:
2001
Alternative title
I process of work and health in the school: a study of case with fundamental faculty of education from the Escola Municipal General Mourão Filho em Duque de CaxiasAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo desenvolve algumas reflexões sobre o processo de trabalho na escola e suas implicações na saúde dos profissionais da educação, em especial, os professores/as. Partindo de uma revisão bibliográfica sobre a questão e de um estudo de caso com professores de ensino fundamental. A análise observa as condições de trabalho que estão submetidos os trabalhadores, levantando dados sobre o processo e a jornada de trabalho, condições do ambiente físico (ruído, iluminação e calor) e morbidade. A estratégia centra-se na discussão dos dados obtidos através das observações de campo e dos relatos das entrevistas. Diferencia-se dos demais estudos por evidenciar a organização do trabalho nas escolas e a relação com o adoecimento dos profissionais.
Abstract
This essay reflects upon the working process at school and its
effects on the health of people who deal with education, especially
teachers.Starting from bibliographical revision of the issue and a case study
with elementary school teachers, one can analyse the working conditions of
these professionals collecting data about the process and the working hours,
the place where they work (taking into consideration noise, heat, light) and
morbidity. The strategy sticks to the discussion about the information
obtained through observation and interviews. It differs from other studies
which refer to education because it shows the working organization at
schools and its connection with related diseases.
Share