Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/55406
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12978]
Metadata
Show full item record
ANÁLISE LUDOPEDAGÓGICA DE ESTUDOS COM JOGOS DE TABULEIRO EM ARBOVIROSES
Alternative title
Playful Pedagogical Analysis of Studies with Board Games in ArbovirusesAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Análise Ludopedagógica de Estudos com Jogos de Tabuleiro em
Arboviroses. O controle do mosquito Aedes aegypti, vetor de patógenos causadores
da dengue, Zika e chikungunya é prioritário, e sensibilizar a população
quanto à prevenção, através de práticas educativas, pode impactar na
redução do número de casos. Dentre essas práticas, existem propostas que
exploram a ludicidade, incluindo o uso de jogos de tabuleiro educativos.
O presente trabalho analisou cinco propostas ludopedagógicas com jogos
de tabuleiro, publicadas entre 2015 e 2019, e concluiu que apesar de 40%
dos trabalhos demonstrarem preocupação em escutar os alunos, as abordagens
priorizam a memorização de conteúdos factuais e procedimentais.
Além disso, as propostas demonstram baixo letramento lúdico nos professores
e alunos envolvidos nas pesquisas.
Abstract
Playful Pedagogical Analysis of Studies with Board Games in
Arboviruses. Controlling Aedes aegypti, the vector of pathogens that cause
dengue, Zika and chikungunya is a priority, and raising the awareness of
the population about prevention, through educational practices, may reduce
the number of cases of these diseases. One of these practices is the
use of educational board games. The present study analyzed five playful
pedagogical proposals with board games, published between 2015 and
2019, and concluded that although 40% of the studies listen to the students,
the approaches prioritize the memorization of factual and procedural contents.
In addition, the proposals demonstrate the low playful literacy of the
teachers and students involved in the research.
Share