Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56435
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- ENSP - Artigos de Periódicos [2369]
Metadata
Show full item record
PRÁTICAS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: BREVE DIAGNÓSTICO EM ORGANIZAÇÕES MILITARES DO EXÉRCITO BRASILEIRO
Alternative title
Practice of environmental education: short diagnosis in military organizations of Brazilian ArmyAuthor
Affilliation
Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-Graduação em Engenharia Biomédica. Curitiba, PR, Brasil.
Faculdades São José. Pós-Graduação em Gestão Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Faculdades São José. Pós-Graduação em Gestão Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Faculdades São José. Pós-Graduação em Gestão Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Faculdades São José. Pós-Graduação em Gestão Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho teve por objetivo diagnosticar como a Educação Ambiental (EA) vem sendo desenvolvida no Exército Brasileiro. A abordagem utilizada foi a qualitativa. Foram selecionadas 52 unidades, de forma não probabilística e por conveniência. O instrumento de coleta de dados foi um questionário com perguntas abertas, enviado às organizações militares no segundo semestre de 2009. A análise dos dados deu-se por meio da análise de conteúdo. Pode-se constatar que as atividades de EA mais mencionadas foram: palestras, instruções ou reuniões; a preocupação com o lixo, rejeitos, reciclagem e uso dos recursos naturais; o plantio de mudas, proteção de áreas verdes e instrução de combate a incêndios. Entretanto, a maioria destas de caráter pontual e descontínuo, o que caracterizou uma EA de enfoque conservacionista. Apenas nos Colégios Militares, observaram-se ações que privilegiavam as ações contínuas e contextualizadas, no sentido de uma EA crítica, transformadora e emancipatória.
Abstract
This study aimed to diagnose as the Environmental Education (EE) has been developed in the Brazilian Army. The approach used was qualitative. We selected 52 units, so the sampling was nonprobabilistic and convenience. The data collection instrument was a questionnaire with open questions, which was sent to military organizations, in the second half of 2009. Data analysis was made through content analysis. It may be noted that most EE activities mentioned were: lectures, meetings or instruction; concern about the trash, waste, recycling and use of natural resources, planting seedlings, protection of green areas and instruction of firefighting. However, most of these were infrequent and discontinuous, which featured an EE approach to conservation. Only in Military Schools, were there programs that favored continuous action and contextualized the sense of EE as critical, transformative and emancipator.
Share