Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57192
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
05 Igualdade de gêneroCollections
Metadata
Show full item record
AS IMAGENS DOS CONJUNTOS CIENTÍFICOS DE QUÍMICA: DOMINÂNCIA MASCULINA NAS REPRESENTAÇÕES SOBRE A CIÊNCIA
Braghini, Katya | Date Issued:
2022
Alternative title
Images of chemistry kits: male dominance in representations of scienceAuthor
Affilliation
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo apresenta o modo como as imagens relativas aos conjuntos de química expressam as representações sobre a predominância do gênero masculino nas brincadeiras que simulam aspectos técnicos, gestuais, de laboratório, criando padrões de conduta que direcionam para a vocação profissional: o ser cientista. Foram privilegiadas as documentações produzidas pelas empresas Gilbert (1920) e Chemcraft (1922), presentes no acervo da Chemical Heritage Foundation (EUA). Discute-se o que Joan Scott chama de organização social da diferença sexual, enquanto são analisadas as ilustrações que privilegiam a dominância do gênero masculino, nas formas de “ser criança”, brincando de cientista.
Abstract
This article shows how images relating to chemistry sets express the predominance of the male gender in toys that simulate technical, gestural, and laboratory-related aspects of science, creating patterns of conduct towards the professional vocation of being a scientist. Priority is given to documents produced by the companies Gilbert (1920) and Chemcraft (1922) that are kept in the archives of the Chemical Heritage Foundation in the USA. What Joan Scott calls the social organization of sexual difference is discussed and the illustrations are analyzed, demonstrating a predominance of male figures showing how to “be a child,” playing at being a scientist.
Share