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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57230
DA PRODUÇÃO ARTÍSTICA DOS ALIENADOS: HISTÓRIAS DE TEORIAS E PRÁTICAS DO ALIENISMO BRASILEIRO, 1852-1902
Facchinetti, Cristiana | Date Issued:
2022
Alternative title
On the artistic production of the alienated: history of theories and practices of Brazilian alienism, 1852-1902Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-graduação de História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo trata da presença de manifestações artísticas de internos do Hospício de Pedro II, primeira instituição psiquiátrica da América Latina (1852-1902). O referencial metodológico escolhido centrou-se na historicização dos processos de enquadramento das doenças mentais, com vistas a demonstrar suas consequências para a noção de sujeito e da arte que ele produz e no processo de circulação desses saberes no Brasil. O conceito de mal de arquivo, de Derrida, foi utilizado para analisar os motivos pelos quais tais manifestações e as terapêuticas utilizadas a partir delas foram ignoradas pelas narrativas locais acerca das manifestações artísticas de indivíduos internados em asilos.
Abstract
The article deals with the presence of artistic manifestations of inmates of the Hospício de Pedro II, the first psychiatric institution in Latin America (1852-1902). The methodological framework chosen focused on the historicisation of the framing processes of mental illness, in order to demonstrate its consequences for the notion of the subject and the art he produces and in the process of circulation of this knowledge in Brazil. Derrida’s concept of archive fever was used to analyse the reasons why such manifestations and the therapies used based on them were ignored by local narratives about the artistic manifestations of individuals in asylums.
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