Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57283
A ORIENTAÇÃO COMUNITÁRIA NA ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE E SUA RELAÇÃO DIALÓGICA COM OS PRINCÍPIOS DA EDUCAÇÃO POPULAR EM SAÚDE: UMA PROPOSTA PARA AMPLIAÇÃO DO DEBATE CONCEITUAL NO CONTEXTO BRASILEIRO
Educação em Saúde
Sistema Único de Saúde
Estratégia de Saúde da Família
Educação da População
Participação da Comunidade
Pesquisa Qualitativa
Revisão
Lima, Renan Santos | Date Issued:
2022
Alternative title
Community orientation in Primary Health Care and its dialogic relationship with the principles of popular health education: a proposal to expand the conceptual debate in the Brazilian contextAuthor
Advisor
Co-advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa trata de um estudo bibliográfico com abordagem qualitativa, que se propõe a realização de um aprofundamento teórico sobre o conceito de Orientação Comunitária enquanto atributo da APS definido pelo Ministério da Saúde no Brasil e suas relações diretas com os fundamentos e princípios da Educação Popular em Saúde. O objetivo geral desta pesquisa é analisar a Orientação Comunitária na Atenção Primária à Saúde, no contexto brasileiro, à luz dos princípios da Política Nacional de Educação Popular em Saúde (PNEPS-SUS). Os objetivos específicos são: 1) Investigar como a orientação comunitária na Atenção Primária à Saúde se localiza nas produções científicas brasileiras, 2) Sistematizar conceitos complementares ao conceito de orientação comunitária para contribuir com a compreensão e aplicação do conceito da orientação comunitária na atenção primária brasileira 3) Demonstrar relações dialógicas entre os princípios da Educação Popular em Saúde e as práticas com a orientação comunitária no contexto da Estratégia de Saúde da Família no Brasil. Após a realização deste estudo, evidenciou-se que o conceito de orientação comunitária é amplo e permeável a outros conceitos. Com isso, fica nítido que sua compreensão teórica e aplicação prática demanda investimento em formação profissional contínua e permanente. Quanto aos desafios para o avanço do debate sobre orientação comunitária e a concretização dessa prática na APS, destacou-se: 1- A perpetuação do modelo biomédico e medicalocêntrico ao longo da trajetória do SUS desde a Reforma Sanitária, 2- A história da formação em saúde marcada por um modelo formativo que induz e/ou favorece a verticalização das relações no processo de produção de saúde, 3- A fragilidade do uso da Educação Popular como abordagem para expansão da relações democráticas e participativas nas práticas de produção de saúde, 4- O excesso de formalismo dos procedimentos do planejamento em saúde no Brasil e 5- Os riscos produzidos pela sustentação de um modelo de democracia representativa formal sem base de fomento para ampliação dos movimentos populares em saúde.
Abstract
The present research is a bibliographic study with a qualitative approach, which proposes to carry out a theoretical deepening on the concept of Community Orientation as an attribute of PHC defined by the Ministry of Health in Brazil and its direct relationship with the foundations and principles of Popular Education in Health. The general objective of this research is to analyze the Community Orientation in Primary Health Care, in the Brazilian context, in the light of the principles of the National Policy on Popular Education in Health. The specific objectives are: 1) Investigate how community orientation in Primary Health Care is located in Brazilian scientific productions, 2) Systematize complementary concepts to the concept of community orientation to facilitate the understanding and application of the concept of community orientation in Brazilian primary care 3 ) To demonstrate dialogic relationships between the principles of Popular Health Education and practices with community orientation in the context of the Family Health Strategy in Brazil. After carrying out this study, it became clear that the concept of community orientation is broad and permeable to other concepts. With this, it is clear that its theoretical understanding and practical application demand investment in continuous and permanent professional training. Regarding the challenges for the advancement of the debate on community orientation and the implementation of this practice in PHC, the following were highlighted: 1- The perpetuation of the biomedical and medicalocentric model throughout the trajectory of the SUS since the Health Reform, 2- The history of training in health marked by a training model that induces and/or favors the verticalization of relationships in the health production process, 3- The fragility of the use of Popular Education as an approach to expanding democratic and participatory relationships in health production practices, 4- The excessive formalism of health planning procedures in Brazil and 5- The risks produced by sustaining a model of formal representative democracy without a basis for promoting the expansion of popular health movements.
DeCS
Atenção Primária à SaúdeEducação em Saúde
Sistema Único de Saúde
Estratégia de Saúde da Família
Educação da População
Participação da Comunidade
Pesquisa Qualitativa
Revisão
Share