Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57619
A FEIRA DE CIÊNCIAS COMO PERSPECTIVA PEDAGÓGICA DE INTEGRAÇÃO ENTRE EDUCAÇÃO BÁSICA E EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO
Alternative title
The science fair as a pedagogical perspective of integration between basic education and medium level technical educationAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esse artigo buscou avaliar o papel de uma Feira de Ciências como instrumento pedagógico de integração entre educação básica e profissional técnica. A Feira de Ciências se apresenta como um universo rico e atraente nas escolas, à medida que pode atuar possibilitando a integração entre os conteúdos trabalhados nas diferentes disciplinas, abrangendo uma discussão das dimensões política, econômica e social. As etapas do desenvolvimento deste projeto foram descritas e os trabalhos apresentados foram analisados quanto a integração das disciplinas. Os resultados apontaram a Feira de Ciências como uma importante ferramenta de articulação do trabalho pedagógico no interior da escola, fortalecendo a integração de conteúdos e dos processos avaliativos entre as disciplinas, além de proporcionar aos alunos serem protagonistas no processo de ensino-aprendizagem.
Abstract
The present study aimed evaluate the role of a Science Fair as a pedagogical teaching instrument for the integration between basic education and professional technique. The Science Fair presents it self as a rich and attractive universe in schools, as it can act enabling integration between the contents worked in the disciplines, covering a different measure of the political, economic and social dimensions. Stages of the development of this project were proposed and the works presented were analyzed regarding the integration of the disciplines. The results pointed out that the Science Fairs are an important tool for the articulation of pedagogical work within the school, strengthening the integration of contents and evaluation processes between the disciplines, in addition to providing students to be protagonists in the teaching-learning process.
Share