Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57838
O MÉDICO DA ESTRATÉGIA SAÚDE DA FAMÍLIA: SABERES, LUGARES E AÇÕES. UM ESTUDO EM BUSCA DAS POTENCIALIDADES EDUCATIVAS DO PROFISSIONAL MÉDICO NO TEIAS-ESCOLA DE MANGUINHOS
Reis, Alessandra Santos dos | Date Issued:
2013
Alternative title
The doctor of the Family Health Strategy: knowledge, places and actions. A study in search of the educational potential of the medical professional in Teias-Escola de ManguinhosAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O médico da Estratégia de Saúde da Família (ESF) tem suas atribuições definidas na Política Nacional de Atenção Primária (PNAB). No entanto, seu trabalho vivo em ato, exige um perfil de profissional que seja capaz de integrar saberes que aditam à sua formação acadêmica. Ao mesmo tempo que a APS se apresenta como forma de reorientação da atenção à saúde no Brasil, a ESF se estabelece gradativamente como modelo elencado como padrão pelo Ministério da Saúde. Uma vez que o profissional médico pode atuar como importante protagonista das ações de educação para a saúde propõe-se o estudo deste tema. Foi realizado um estudo qualitativo com o objetivo de analisar a atuação do médico nas ações de educação para a saúde na Estratégia de Saúde da Família do Território Integrado de Atenção a Saúde (Teias) Escola Manguinhos. Associado a análise de documentos e a revisão bibliográfica, adotou-se a técnica da entrevista semiestruturada. Esta, foi realizada com os profissionais médicos pertencentes à Estratégia de Saúde da Família do Teias-Escola Manguinhos, no município do Rio de Janeiro. Os achados encontrados corroboram com a literatura referenciada e apontam para a utilização da consulta médica individual como interface para as ações de educação para a saúde. Foi identificado que as demandas da gestão associadas às demandas das pessoas de Manguinhos provocam um forte ponto de tensão sobre a potencial atribuição do médico de família na sua dimensão como educador para a saúde. Desta forma foram elaboradas propostas com o objetivo de contribuir para o trabalho médico na ESF.
Abstract
The physician of the family health Strategy has his tasks set in national politics of primary care. However, his work alive in act, requires a professional profile that is capable of integrating knowledge to add to their academic training. Once the ESF presents itself as a way of refocusing the attention to health in Brazil and that the medical professional can act as an important protagonist of the actions of health education, the relevance of this study incomes. A qualitative study was conducted to analyze the role of the physician in the actions of education for health in the family health strategy of the Integrated Health Attention Territory School Manguinhos. Associated with the analysis of documents and the literature review, the semi-structured interview technique was used. This was accomplished with medical professionals belonging to the family health Strategy of Manguinhos , in the city of Rio de Janeiro. The findings found support with the referenced literature and point to the use of individual medical consultation as an interface to the actions of health education. It was identified that the demands of management associated with the demands of the people of Manguinhos provoke a strong point of tension about the potential role of the family physician in its dimension as a health educator. Proposals were made in this manner with the objective of contributing to medical work in the ESF.
Share