Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/59066
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
05 Igualdade de gêneroCollections
- COC - Artigos de Periódicos [1201]
Metadata
Show full item record
LAPIS LAZULI. POLITICS AND AQUEOUS CONTINGENCY IN THE ANIMATION STEVEN UNIVERSE
Vital, André Vasques | Date Issued:
2018
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Steven Universe (2013-), desenho animado norte-americano produzido pelo Cartoon Network, vem recebendo atenção da mídia, do público e da academia por romper com as normas relativas aos programas voltados ao público infantil. É a primeira série animada criada por uma mulher (Rebecca Sugar) no Cartoon Network, e uma das primeiras a centralizar as narrativas de personagens queer, quebrando o binarismo normativo de gênero. O presente ensaio analisa como a série problematiza ainda mais as questões de gênero e sexualidade ao romper com as normas binárias relacionadas à separação entre natureza e cultura na ontologia ocidental por meio da personagem Lapis Lazuli e seus poderes hidrocinéticos. O mapeamento da operação de Lapis Lazuli sugere que a água emerge como elemento anticolonial, eco-queer e pós-humanista, destacando-se por seu poder ativo na constituição de materiais e identidades, quebrando as dicotomias a partir da pluralidade. A água é o elemento que une os corpos humanos e não humanos por afinidades materiais, participa das configurações da diferença e é a força constitutiva do espaço local e planetário, além da contingência fundamental na criação e destruição de ideias, projetos políticos e sentimentos , promovendo uma compreensão mais complexa de sua presença na vida cotidiana.
Abstract
Steven Universe (2013-), the North American cartoon produced by Cartoon Network, has been receiving attention from the media, the public and academia for its break with the relative norms of programs directed towards child audiences. It is the first animated series created by a woman (Rebecca Sugar) on Cartoon Network, and one of the first to centralize queer character narratives, breaking gender normative binarism. The present essay analyzes how the series further problematizes the questions of gender and sexuality by breaking with the binary norms related to the separation of nature and culture in Western ontology by means of the character Lapis Lazuli and her hydrokinetic powers. Mapping Lapis Lazuli's operation suggests that water emerges as an anti-colonial, eco-queer and posthumanist element, highlighted by her active power in the constitution of material and identity, breaking the dichotomies from the plurality. Water is the element that unites human and non-human bodies through material affinities, participates in the configurations of difference, and is the constitutive force of local and planetary space, beyond the fundamental contingency in the creation and destruction of ideas, political projects and feelings, furthering a more complex comprehension of its presence in everyday life.
Share