Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/59086
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
CHALLENGES AND PERSPECTIVES IN RESEARCH AND TEACHING OF HOST PATHOGEN INTERACTION TOPICS: NEW POST-PANDEMIC TIMES TO BRAZIL AND OTHER SOUTH AMERICAN COUNTRIES
Critical thinking
Higher Education
Host-Pathogen Interactions
Pandemics
eLearning
Educación Superior
Interacciones Huésped-Patógeno
Pandemias
Pensamento Crítico
Educação Superior
Interações Hospedeiro-Patógeno
Pandemias
Aprendizagem Online
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Carlos Chagas. Laboratório de Biologia Molecular e Sistemática de Tripanossomatideos / Extracellular Vesicles and Host-Parasite Interactions Research Group. Curitiba, PR, Brasil.
Instituto Butantan. Laboratório de Bacteriologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR, Brasil.
Universidade do Estado de Santa Catarina. Laboratório de Bioquímica de Hemoparasitas e Vetores. Lages, SC, Brasil.
Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Biomédicas. Departamento de Parasitologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR, Brasil.
Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Biomédicas. Departamento de Parasitologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidad de Antofagasta. Unidad de Parasitología Molecular. Departamento de Tecnología Médica. Antofagasta, Antofagasta, Chile.
Instituto Butantan. Laboratório de Bacteriologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR, Brasil.
Universidade do Estado de Santa Catarina. Laboratório de Bioquímica de Hemoparasitas e Vetores. Lages, SC, Brasil.
Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Biomédicas. Departamento de Parasitologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR, Brasil.
Universidade de São Paulo. Instituto de Ciências Biomédicas. Departamento de Parasitologia. São Paulo, SP, Brasil.
Universidad de Antofagasta. Unidad de Parasitología Molecular. Departamento de Tecnología Médica. Antofagasta, Antofagasta, Chile.
Abstract in Portuguese
Apresentamos aqui nossa proposta para melhorar o aprendizado em ciências biomédicas para cursos de graduação e pós-graduação com uma visão ampla, integrando disciplinas como biologia celular molecular, bioquímica e biofísica em torno de conceitos de interação de patógenos em hospedeiros vertebrados e invertebrados. Nosso paradigma se baseia na possibilidade oferecida pela pandemia de ter atividades remotas que dão acesso a estudantes e pesquisadores de diversos lugares do Brasil e de países da América Latina para discutir ciência. Uma visão multidisciplinar da interação hospedeiro-patógeno permite compreender melhor os mecanismos envolvidos na patologia das doenças e formular estratégias amplas para o diagnóstico, tratamento e controle das mesmas. A abordagem da integração de grupos heterogêneos na ciência envolve a análise crítica da distribuição nacional de recursos científicos, onde apenas alguns têm a possibilidade de realizar pesquisa científica competitiva. Sólida formação teórica, contato, colaboração com grupos de excelência e formação em rede multidisciplinar são nossas propostas para uma plataforma permanente de fortalecimento e divulgação científica para a América Latina. Aqui revisaremos o conceito de interação hospedeiro-patógeno, o tipo de instituições onde é ensinado e pesquisado, novas tendências em metodologias ativas de ensino e o atual contexto político na ciência.
Abstract
Here is our proposal to improve learning in biomedical sciences for graduate and undergraduate courses with a broad vision integrating disciplines such as molecular cell biology, biochemistry, and biophysics around concepts of pathogen interaction within vertebrate and invertebrate hosts. Our paradigm is based on the possibility offered by the pandemic to have remote activities that give access to students and researchers from different places in Brazil and Latin American countries to discuss science. A multidisciplinary view of host-pathogen interaction allows us to better understand the mechanisms involved in the pathology of diseases and formulate broad strategies for the diagnosis, treatment, and control of thereof. The approach to integrating heterogeneous groups in science involves the critical analysis of national scientific resource distribution, where only some have the possibility to conduct competitive scientific research. Solid theoretical training, contact, collaboration with groups of excellence, and training within a multidisciplinary network are our proposals for a permanent scientific strengthening and dissemination platform for Latin America. Here we will review the concept of host-pathogen interaction, the type of institutions where it is taught and researched, new trends in active teaching methodologies, and the current political context in science.
Keywords
Active LearningCritical thinking
Higher Education
Host-Pathogen Interactions
Pandemics
eLearning
Keywords in Spanish
Aprendizaje Basado en ProblemasEducación Superior
Interacciones Huésped-Patógeno
Pandemias
DeCS
Aprendizado AtivoPensamento Crítico
Educação Superior
Interações Hospedeiro-Patógeno
Pandemias
Aprendizagem Online
Share