Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60056
“LIÇÕES PARA O PROFESSORADO”: O CURSO EDUCAÇÃO SANITÁRIA (HIGIENE E MEDICINA PREVENTIVA) E A FORMAÇÃO DA PROFESSORA NA CIDADE DO RIO DE JANEIRO, 1929-1930
Educação Sanitária
Formação de Professores
Inspeção Médico-escolar
Reforma da Instrução
Health Education
Teacher Training
Medical-school Inspection
Education Reform
Camara, Sônia | Date Issued:
2021
Alternative title
“Lessons for teachers:” the Health Education (Hygiene and Preventive Medicine) course and teacher training in Rio de Janeiro, 1929-1930Author
Affilliation
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-graduação em Educação. Faculdade de Educação. Programa Processos Formativos e Desigualdades Sociais. Faculdade de Formação de Professores. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo analisa o curso Educação Sanitária (Higiene e Medicina Preventiva), idealizado pelo médico-chefe do Serviço de Inspeção Médica e da Assistência Dentária Escolar, Oscar Clark, em 1929. Problematiza a concepção de formação de professor que se instituiu a fim de produzir uma “cruzada saneadora” pelas escolas da capital federal. Parte-se da compreensão de que o curso se configurou em lócus a partir do qual se enunciaram lições de caráter educativo-higiênico, funcionando como espaço de prescrição médica, pedagógica e científica. A concepção que orienta a análise é a de que o curso fez parte das estratégias da Diretoria de Instrução (1927-1930), visando estabelecer um ethos normativo e educativo às práticas ordinárias das professoras.
Abstract
This article analyzes the course in health education (Hygiene and Preventive Medicine) developed in 1929 by Oscar Clark, head doctor of the Medical Inspection and School Dental Care Service. We investigate the concept of teacher training implemented in schools in Rio de Janeiro (then Brazil’s capital) to create a “health crusade.” We start from the understanding that the course emerged in locus and produced lessons on education and hygiene, acting as a prescriptive space for medicine, pedagogy, and science, remembering that the course was part of the strategies of the Board of Instruction (1927-1930) to establish a normative and educational ethos for everyday teaching practices.
Keywords in Portuguese
Oscar Clark (1890-1940Educação Sanitária
Formação de Professores
Inspeção Médico-escolar
Reforma da Instrução
Keywords
Oscar Clark (1890–1940Health Education
Teacher Training
Medical-school Inspection
Education Reform
Share