Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60457
CRÍTICA DO IMPERIALISMO E DA REFORMA CURRICULAR BRASILEIRA DA EDUCAÇÃO BÁSICA: EVIDÊNCIA HISTÓRICA DA IMPOSSIBILIDADE DA LUTA PELA EMANCIPAÇÃO DA CLASSE TRABALHADORA DESDE A ESCOLA DO ESTADO
Crítica del imperialismo y de la reforma curricular brasileña de la educación básica: evidencia histórica de la imposibilidad de la lucha por la emancipación de la clase trabajadora desde la escuela del estado
Alternative title
Criticism of imperialism and the brazilian curricular reform of basic education: historical evidence of the impossibility of the struggle for the working class emancipation from the state schoolCrítica del imperialismo y de la reforma curricular brasileña de la educación básica: evidencia histórica de la imposibilidad de la lucha por la emancipación de la clase trabajadora desde la escuela del estado
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Iniciação Científica na Educação Básica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Abstract in Portuguese
A publicação da Base Nacional Comum Curricular que pretende alcançar a educação básica brasileira é parte de reformas contemporâneas que expressam interesses e modo de ação de monopólios brasileiros. Esse evento contribui para desnudar o equívoco teórico e prático que reivindica a escola nacional do Estado burguês como disputável, pela via democrática, numa direção emancipadora da classe trabalhadora, no sentido marxista do termo, ou seja, revolucionária. A investigação específica que fundamenta nossa análise sobre a BNCC iniciou em 2015, com a coleção de posições, através da qual concluímos que seu autor tem sido o Movimento Pela Base, associação de grupos empresariais brasileiros cuja natureza somente pudemos decifrar, recorrendo a análise de Lênin, publicada em 1917, sobre o capitalismo, em sua fase contemporânea - Imperialismo, fase superior do capitalismo.
Abstract
The publication of the National Common Curricular Base that aims to achieve Brazilian basic education is part of contemporary reforms that express the interests and mode of action of Brazilian monopolies. This event contributes to uncovering the theoretical and practical mistake that claims the national school of the bourgeois State as contestable, through democratic means, in an emancipatory direction for the working class, in the Marxist sense of the term, that is, revolutionary. The specific investigation that underpins our analysis of the BNCC began in 2015, with the collection of positions, through which we concluded that its author has been Movimento Pela Base, an association of Brazilian business groups whose nature we were only able to decipher, using Lenin's analysis. , published in 1917, about capitalism, in its contemporary phase - Imperialism, the highest phase of capitalism.
Share