Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60532
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
O PROGRAMA DE VOCAÇÃO CIENTÍFICA DA FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ (PROVOC) COMO ESTRATÉGIA EDUCACIONAL RELEVANTE
Iniciação científica no segundo grau
Vocação científica
Alternative title
The Fundação Oswaldo Cruz’s Scientific Vocation Program (Provoc) as a valuable educational strategyAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Vital Brazil. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Vital Brazil. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A velocidade e a variedade dos avanços científicos e tecnológicos têm causado significativas alterações nos processos de produção de bens e serviços e nas relações sociais. Uma das preocupações que emergem desse contexto refere-se à necessidade de iniciar, o mais precocemente possível, a formação de profissionais para área da ciência e tecnologia, em especial nos países ‘periféricos’, que têm urgência de ampliar quantitativa e qualitativamente o universo de seus pesquisadores, para que possam competir no mercado mundial. Este artigo aborda uma experiência de iniciação científica direcionada para alunos de segundo grau, respaldando-se em resultados de estudo realizado com alunos egressos do Programa de Vocação Científica (Provoc), proposta de educação para a ciência em desenvolvimento na Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) desde 1986. Contextualizando e problematizando a questão frente à realidade brasileira da ciência e da tecnologia, o artigo recomenda fortalecer e ampliar o Provoc para outras áreas de conhecimento, em razão da excelência dos resultados que vem obtendo na identificação e incentivo de jovens talentos para a área biomédica.
Abstract
The velocity and variety of scientific and technological advances have brought substantial change to the processes of goods production and of social relations. A concern that inevitably arises within this context is the urgent need to train professionals to work in fields related to science and technology, especially in countries on the so-called periphery, where the quantitative and qualitative growth of the universe of researchers is fundamental to competing on the world market. Since 1986, the Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz) has been introducing students to the study of biomedical science through its Scientific Vocation Program (Provoc). The article examines this experience based on the results of a study conducted among high-school student participants in Provoc. Placing the issue within the context of Brazilian reality, the article concludes by recommending that Provoc be intensified and expanded to include other areas of knowledge, in view of the program’s excellent results in identifying and encouraging students with talents in the biomedical area.
Keywords in Portuguese
Educação para a ciênciaIniciação científica no segundo grau
Vocação científica
Share