Author | Cunha, Adriana Mendonça | |
Access date | 2023-11-09T19:32:09Z | |
Available date | 2023-11-09T19:32:09Z | |
Document date | 2020 | |
Citation | CUNHA, Adriana Mendonça. Combate ao analfabetismo e capacitação profissional no Programa de Educação Rural do governo Dutra (1949-1951). Boletim Historiar, [S. L.], v. 7, n. 1, p. 67-74, 2020. | en_US |
ISSN | 2357-9145 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61247 | |
Abstract in Portuguese | Este artigo analisa a colaboração do pesquisador estadunidense Robert King Hall com o programa de educação rural do governo Dutra, focalizando o tipo de escola e professores que se pretendia formar. O projeto, coordenado pelo Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP), tinha como objetivos combateros altos índices de analfabetismo, conter o êxodo em direção às cidades e capacitar o trabalhador rural, fixando-o no campo. Entre 1949 e 1951, Hall atuou como consultor técnico, ministrando um curso para professoras primárias, fazendo uma avaliação do projeto e elaborando um plano para construção de escolas consolidadas. A partir dos relatórios produzidos pelo pesquisador estadunidense, procuro discutir o modelo de educação rural apresentado no projeto e as percepções, críticas e sugestões de Hall. Busco,por fim, entrever possíveis influências de Hall junto ao projeto do INEP, refletindo sobre as trocas entre Brasil e Estados Unidos no campo educacional. | en_US |
Language | por | en_US |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Educação Rural | en_US |
Subject in Portuguese | Escolas Consolidadas | en_US |
Subject in Portuguese | Instituto Nacional de Estudos Pedagógicos (INEP) | en_US |
Subject in Portuguese | Robert King Hall | en_US |
Title | Combate ao analfabetismo e capacitação profissional no programa de educação rural do governo Dutra (1949-1951) | en_US |
Type | Article | |
Abstract | This article analyzes the collaboration of the American researcher Robert King Hall with the rural education program of the Dutra government, focusing on the type of school and teachers that were intended to be formed. The project, coordinated by the National Institute of Pedagogical Studies (INEP), aimed to combat high illiteracy rates, contain the exodus towards the cities and train rural workers, fixing them in the countryside. Between 1949 and 1951, Hall served as a technical consultant, giving a course to primary school teachers, evaluating the project and drawing up a plan for the construction of consolidated schools. From the reports produced by the American researcher, I try to discuss the rural education model presented in the project and Hall's perceptions, criticisms and suggestions. Finally, I seek to glimpse possible Hall influences with the INEP project, reflecting on the exchanges between Brazil and the United States in the educational field | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Subject | Rural Education | en_US |
Subject | Consolidated Schools | en_US |
Subject | National Institute of Pedagogical Studies (INEP) | en_US |
Subject | Robert King Hall | en_US |
DeCS | Alfabetização | en_US |
DeCS | Educação | en_US |
DeCS | História | en_US |
DeCS | Capacitação Profissional | en_US |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 11 Cidades e comunidades sustentáveis | |